Bouw bypass die viaduct van Merksem moet vervangen gaat van start

© Jan Van der Perre

Aannemersconsortium TM Roco start maandag met de bouw van de ‘bypass’ die tijdens de laatste jaren van de Oosterweelwerken het af te breken viaduct van Merksem moet vervangen. Eind 2025 moet het eerste deel van de tijdelijke infrastructuur klaar zijn en kan met de afbraakwerken worden begonnen.

mtm
Bron: BELGA

Oosterweelbouwheer Lantis nam vorig jaar met de campagne ‘Bye bye viaduct’ al vroegtijdig afscheid van de iconische maar niet zo geliefde brug van de Antwerpse ring over onder meer het Albertkanaal, naast het Sportpaleis. Vandaag is het viaduct echter nog gewoon in gebruik. Pas vanaf 2026 wordt overgegaan tot de afbraak, om plaats te maken voor de Kanaaltunnels van de Oosterweelverbinding. Als alles volgens plan verloopt, zouden die net als de rest van het mobiliteitsproject in 2030 klaar moeten zijn.

Om een verkeersinfarct te vermijden, komt naast het viaduct en op dezelfde hoogte een tijdelijke brug met drie rijstroken in elke richting. Daar zal een maximale snelheid van 70 kilometer per uur gelden en moet verkeer blokrijden. Dat zou de doorstroming moeten garanderen en het risico op ongevallen tot een minimum moeten beperken. Een eerste, noordelijk deel tussen het knooppunt Antwerpen-Noord en het Sportpaleis moet tegen eind 2025 klaar zijn, het oostelijk deel tussen het Sportpaleis en het knooppunt Antwerpen-Oost eind 2026.

“Grootste minder-hindermaatregel ooit”

De bypass wordt door Vlaanderen en de stad Antwerpen “de grootste minder-hindermaatregel ooit” genoemd. Sowieso zal ze na het afwerken van de Oosterweelverbinding weer verdwijnen. Voor omwonenden betekent het wel dat de Antwerpse ring tijdelijk dichter bij komt te liggen, maar Lantis maakt zich sterk voldoende maatregelen te nemen om de geluidsoverlast te beperken. Voor het lokale wegennet is er ook een impact: de onderliggende Vaartkaai in Merksem ligt in de werfzone en wordt voor enkele jaren afgesloten tussen de Bredabaan en de Tjalkstraat.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen