Marnick Buys

De Lijn neemt maatregelen nadat meisje kilometerslang was meegesleurd door bus in Kampenhout

De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn neemt maatregelen na het busincident van 5 december vorig jaar. Een 16-jarig meisje werd toen kilometerslang meegesleurd nadat ze klem kwam te zitten tussen de deuren van een bus. De Lijn zal nu de software, die zorgt voor de sluiting van de busdeuren, aanpassen.

Het incident deed zich voor op een buslijn tussen Steenokkerzeel en Kampenhout. Het meisje dat kwam klem te zitten, liep daarbij enkele blauwe plekken op, maar bleef verder ongedeerd.

BEKIJK - Het incident gefilmd vanuit de bus:

Videospeler inladen...

VRT NWS toont deze beelden met toestemming van de familie.

In de nasleep van het incident testte De Lijn het beveiligingsmechanisme bij de sluiting van de deuren. Dat onderzoek is intussen afgerond, en de resultaten zouden overeenkomen met de bevindingen van een externe expertise van de onderaannemer.

Zo bleek uit de tests dat de beveiliging steeds werkt, behalve bij een 'dwangsluiting' van de deuren. Zo'n dwangsluiting is een manier om de deuren aan te sturen, zodat die kunnen sluiten als er reizigers voor de optische sensoren staan, bijvoorbeeld als de bus erg vol is.

Aanpassing software

"De Lijn staat ondertussen in contact met de constructeur om de software te laten aanpassen, zodat ook bij een dwangmatige sluiting van de deuren, de beveiliging tegen inklemming van reizigers in werking treedt", zegt De Lijn in het persbericht. "In afwachting van deze fix zijn er al nodige maatregelen genomen, zodat chauffeurs die rijden op de betreffende schooldiensten van Haacht-Tildonk-Keerbergen de deuren enkel automatisch laten sluiten, met de gebruikelijke beveiliging dus."

Uit een monitoring van De Lijn blijkt bovendien dat de schoolritten in Kampenhout druk gebruikt worden, "maar dat er van een echte structurele overbezetting op de voertuigen geen sprake is". Wel stelde De Lijn vast dat "de capaciteit van de voertuigen niet altijd optimaal wordt benut". Zo bleven reizigers na het opstappen vaak aan deuren staan, om bij aankomst snel te kunnen uitstappen. Bewustmakingsacties moeten reizigers nu wijzen op het belang van doorschuiven.

Meest gelezen