Waarom Tesla jaarlijks bijna 2 miljard dollar ontvangt, van andere autofabrikanten nog wel
Tesla krijgt jaarlijks zo'n 1,8 miljard dollar ‘gratis geld’ van grote autofabrikanten als Volkswagen, Honda en Stellantis. Sinds 2009 ontving het merk volgens Bloomberg al bijna 9 miljard dollar van de concurrentie.
Het puur elektrische automerk krijgt dat geld - omgerekend zo’n 1.68 miljard euro - door het verkopen van CO2-emissierechten aan autofabrikanten die achterlopen op het gebied van elektrificatie. Zij moeten zware boetes betalen wanneer de gemiddelde CO2-uitstoot van verkochte auto’s boven een bepaald maximum uitkomt.
Benzine of diesel
Door de certificaten van Tesla over te nemen - die het merk zelf niet nodig heeft omdat geen enkele Tesla tijdens het rijden CO2 uitstoot - kan de concurrentie ongegeneerd auto’s op benzine of diesel blijven verkopen, waarmee veel winst wordt gemaakt. Vooral Chrysler (nu onderdeel van Stellantis) verkocht winstgevende, maar wel veel CO2 uitstotende modellen van Dodge, Jeep en Ram dankzij de certificaten van Tesla.
Daar profiteerde Tesla dus ook goed van. Vorig jaar maakte Tesla een brutowinst van 17,66 miljard dollar (16,49 miljard euro). 10 procent van de winst was het gevolg van deze CO2-emissierechten. In 2022 was het 1,776 miljard dollar (1,66 miljard euro) en in 2021 ging het om 1,465 miljard dollar (1,37 miljard euro). Volgens Transport Topics heeft Tesla hiermee in totaal 9 miljard dollar (zo’n 8,4 miljard euro) verdiend.
Overdraagbaar
Verschillende Amerikaanse staten verdelen deze kredieten voor het verkopen van auto’s zonder uitlaatemissies, waardoor de boetes voor het verkopen van auto’s met verbrandingsmotor teniet worden gedaan. Ze zijn echter dus overdraagbaar: omdat Tesla alleen elektrische auto’s verkoopt, krijgt het voldoende krediet om door te verkopen aan autofabrikanten die niet genoeg elektrische auto’s verkopen. De emmissierechten kosten veel geld, maar minder dan het betalen van emissieboetes.
Einde lijkt in zicht
Historisch gezien was Fiat Chrysler Automobiles (nu Stellantis) een van Tesla’s grootste klanten. Zelfs in die mate dat met de kredietaankopen van vooral dit bedrijf de fabriek van Tesla nabij Berlijn werd gefinancierd. Stellantis loopt achter met de introductie van moderne elektrische voertuigen, maar omdat het autoconcern nu fors investeert in elektrisch rijden, zal het op termijn geen Tesla-kredieten meer hoeven te kopen.
Winstgevendheid Tesla daalt
Dat zou ten koste kunnen gaan van de winstgevendheid van Tesla. Dat, in combinatie met de grote prijsverlagingen in het aanbod van Tesla van het afgelopen jaar, baart beleggers dan ook zorgen. Bovendien veroudert het aanbod van Tesla snel en zijn nieuwe producten zoals de Roadster en het al lang aangekondigde model van 25.000 dollar (23.000 euro) nog steeds niet uitgekomen.
Lees ook:
KIJK OOK. Tesla plots 9.000 euro goedkoper in ons land
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
De Belg koopt weer volop een nieuwe wagen. In 2023 werden er 476.675 ingeschreven in ons land. Dat is het hoogste cijfer in vier jaar tijd, zo stelt sectorfederatie Febiac vast. Misschien overweeg ook jij een nieuwe auto dit jaar? Om jou te helpen bij je keuze, afhankelijk van je budget, smaak of noden, hebben wij een gloednieuwe tool gebouwd: de HLN Autowijzer. Daarin vind je de recensies van onze mobiliteitsexperten. De voorbije jaren hebben zij tientallen nieuwe auto’s getest , van populaire merken tot luxewagens. Ontdek ze hier. -
Auto's stoten nog steeds evenveel CO2 uit als twaalf jaar geleden
De CO2-uitstoot van personenwagens met een verbrandingsmotor is de afgelopen twaalf jaar niet gedaald. Hoewel de uitstoot van nieuwe auto’s op papier daalde, is er op straat nauwelijks iets veranderd, zo stelt de Europese Rekenkamer (ERK) woensdag in een verslag. Om het Europese wagenpark tegen 2035 toch emissievrij te krijgen, moet het aandeel elektrische wagens worden opgevoerd. -
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
-
11
Belgische laadinfrastructuur groeit sneller dan in de buurlanden, maar: “Enorm verschil tussen Noord en Zuid”
Het aantal laadpunten en snelladers voor elektrische wagens in België is het afgelopen jaar sneller gegroeid dan het Europees gemiddelde en dan in onze buurlanden. Dat meldt mobiliteitsorganisatie Touring maandag op basis van cijfers van European Alternative Fuels Observatory (EAFO). -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
-
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
-
PREMIUM58
‘Blauwe diesel’ is behoorlijk groen: biodiesel HVO stoot 90 procent minder CO2 uit
Hij bestáát maar wordt nog weinig getankt: blauwe diesel. Die is behoorlijk, wel ja, groen. Want HVO – zo heet de nieuwe generatie biodiesel officieel – stoot tot 90 procent minder CO2 uit in vergelijking met gewone diesel. Maar is hij veilig voor uw motor? En ook betaalbaar? “Dit is laaghangend fruit in de strijd voor een schoner klimaat.” -
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
De Volkswagen Passat is een vaste waarde in het autolandschap. Zo’n 34 miljoen exemplaren zijn er al van verkocht. HLN-autospecialist Joost Bolle reed met de nieuwe generatie en deelt voor de afwerking en het rijcomfort minstens een 8/10 uit. “De nieuwe VW Passat moet niet onderdoen voor de grote breaks van Audi of zelfs BMW ”, stelt onze expert. En hij zien ook een bijzondere troef voor gezinnen. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?