2.000 wagons, 30 kilometer lang: mysterieuze Russische trein in Oost-Oekraïne duikt plots op satellietbeelden op

In bezet gebied in het oosten van Oekraïne heeft Rusland een gigantische trein gebouwd. Het gevaarte bestaat uit meer dan 2.000 wagons en is 30 kilometer lang. Wat zijn de Russen van plan? Ook voor Ruslandcorrespondent Geert Groot Koerkamp blijft het voorlopig een mysterie.

Enkele dagen geleden hebben enkele Oekraïense militaire bloggers iets heel bijzonders op satellietfoto’s ontdekt. In bezet gebied in het oosten van Oekraïne was een object opgedoken dat zo’n 30 kilometer lang was. Het bleek een ellenlange trein, gebouwd door het Russische leger. 

Hoe lang het geduurd heeft om de trein te bouwen, is niet duidelijk, vertelt correspondent Geert Groot Koerkamp vanuit Moskou. "Maar dat er veel voorbereiding aan zal voorafgegaan zijn, lijkt zeker." Uit oudere satellietbeelden valt alleszins af te leiden dat de bouw van de trein zou zijn begonnen in juli 2023.

De 'tsarentrein', zoals Oekraïense bloggers hem intussen gedoopt hebben, bestaat uit 2.100 wagons. Volgens de bloggers zouden die wagons ook gestolen zijn door het Russische leger. 

Het zou uniek zijn in de militaire geschiedenis

Geert Groot Koerkamp, Ruslandcorrespondent

De vraag blijft welk voordeel Rusland heeft bij een trein die niet alleen gigantisch lang is, maar die ook nog eens de belangrijke spoorlijn tussen Donetsk en Marioepol bezet. 

Frontlijn

Goed om te weten is dat de trein op de rails staat op slechts tien kilometer van de frontlijn. En daar ligt volgens Groot Koerkamp ook meteen de meest waarschijnlijke verklaring in: de trein kan dienst doen als extra frontlijn.

"Het doet veronderstellen dat de trein bedoeld is als extra bescherming. Het kan een frontlijn van staal en ijzer zijn, die moeilijk te doorboren is." Maar Groot Koerkamp benadrukt dat ook deze voor de hand liggende bestaansreden niet meer dan een hypothese is.

Bevoorradingsroute

De spoorlijn tussen Donetsk en Marioepol is een belangrijke bevoorradingsroute, maar omdat ze zo dicht bij het front ligt is ze ook bijzonder kwetsbaar. Volgens Groot Koerkamp zijn er intussen ook geruchten dat Rusland daarom bezig is met een alternatieve spoorlijn, eentje die op een veiligere afstand ligt van het slagveld. 

Deze nieuwe frontlijn van treinwagons zou die nieuwe spoorlijn dan moeten vrijwaren van het grootste oorlogsgeweld. 

Of de trein ook effectief stand zou houden als extra bescherming weet niemand. "Niemand heeft hier namelijk ervaring mee", verklaart Groot Koerkamp. "Het zou alleszins uniek zijn in de militaire geschiedenis. Mocht Oekraïne proberen om deze barrière te doorboren, weet niemand hoe het precies in zijn werk zou gaan. Maar het is alleszins een obstakel van formidabele omvang."

LUISTER - Het volledige gesprek met Ruslandcorrespondent Geert Groot Koerkamp in "De Wereld Vandaag"

Meest gelezen