Meer dan 12 uur aan treinvertragingen per dag door spoorlopers en incidenten aan overwegen 

Het aantal ongevallen aan overwegen en het aantal meldingen van spoorlopen zijn lichtjes gedaald afgelopen jaar, maar die incidenten veroorzaakten wel meer vertraging voor het treinverkeer. Gemiddeld 12 uur en 30 minuten per dag, een verdubbeling tegenover 2021. De aanleiding voor Infrabel om een actieplan te lanceren om de veiligheid en de stiptheid te verhogen.  

31 ongevallen aan overwegen (6 dodelijke slachtoffers en 5 gewonden) en 632 meldingen van spoorlopen (5 doden en 4 zwaargewonden): de trieste balans die spoornetbeheerder Infrabel opmaakt over afgelopen jaar. Opnieuw een lichte daling tegenover de cijfers van 2022. De sensibiliseringsacties, beveiligingsmaatregelen en controles lijken dus hun vruchten af te werpen. 

Waarom blijven mensen zich toch nog wagen aan spoorlopen? De belangrijkste reden is nog steeds het nemen van een kortere weg. Bij ongevallen aan overwegen ziet Infrabel dat het vaak om buurtbewoners gaat die denken dat hen niets kan overkomen. "Maar zeker in de wintermaanden, wanneer 1 op de 3 ongevallen gebeurde, moet iedereen voorzichtig zijn in de buurt van overwegen", klinkt het bij Infrabel.

Meer dan 12 uur vertraging per dag

Een dalende trend, maar toch zijn er meer vertragingen voor het treinverkeer door de incidenten. Tel er voor de 324 incidenten aan overwegen – ongevallen, incidenten aan de slagbomen en verkeersongevallen in de buurt van een overweg samengeteld - per dag 2 uur en 25 minuten aan vertraging bij. Dat is een verdubbeling tegenover 2 jaar eerder.  

Maar het zijn de spoorlopers die de meeste hinder veroorzaken. Per dag gaat dat om een gemiddelde van bijna 10 uur vertraging. Het treinverkeer moet dan worden onderbroken of er wordt stapvoets gereden tot de persoon van de sporen is. Ook dat is een verdubbeling tegenover 2021.  

BEKIJK - Jongen van 15 ziet trein aankomen aan gesloten overweg in Wervik, maar steekt toch nog over:

Videospeler inladen...

Actieplan met extra stickers en led-verlichting

Hoe dan ook wil Infrabel graag de cijfers naar beneden krijgen. Daarom - en om de spoorveiligheid te verhogen en de stiptheid te verbeteren – komt de spoornetbeheerder met een nieuw actieplan. Naast sensibilisering start Infrabel concreet met de uitrol van twee nieuwe maatregelen: stickers en ledverlichting.

Er komen stickers met het noodnummer 1711 aan alle publieke overwegen. Zo kunnen mensen – nadat ze zichzelf in veiligheid hebben gebracht – rechtstreeks contact opnemen met de verkeersleiding van Infrabel. "Onze teams kunnen sneller ingrijpen om het treinverkeer stil te leggen en tussen te komen op het terrein", klinkt het bij de spoornetbeheerder.  

Ook zal Infrabel op meer plaatsen ledverlichting op de slagbomen installeren. Op 20 overwegen zijn die al geïnstalleerd. "We zien daar een positieve tendens en een verbeterd gedrag van de weggebruikers." Dit jaar zullen nog bij 20 overwegen de slagbomen aangepast worden en de komende 10 jaar zou er ledverlichting moeten komen op 176 overwegen.

Ook constateert Infrabel dat er nog wat overwegen geschrapt kunnen worden. "Sinds 2005 zijn er al 451 overwegen minder en waar mogelijk willen we nog meer overwegen vervangen door alternatieven zoals een brug, parallelweg of fietspad."  

BEKIJK - Drama’s op het spoor: mensen die achterblijven vertellen hun verhaal :

Videospeler inladen...

Meest gelezen