Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (in rolstoel) test het toegankelijk rijtuig in Brugge

Mensen met beperkte mobiliteit kunnen binnenkort zelfstandig de trein nemen dankzij dit nieuwe rijtuig van NMBS

De NMBS heeft het eerste van in totaal 130 treinstellen voorgesteld dat ervoor zorgt dat mensen met een beperkte mobiliteit zelfstandig de trein kunnen nemen. De rijtuigen hebben een deur met een gelijke instaphoogte als de nieuwe perrons. Ook in het treinstel werden aanpassingen gedaan om het toegankelijker te maken. De NMBS wil dat tegen eind 2026 elke nieuwe trein een autonoom toegankelijk rijtuig en een rijtuig voor fietsen heeft. 

NMBS wil treinen voor iedereen toegankelijk maken en daarom klopte de spoorwegmaatschappij aan bij treinbouwer Alstom in Brugge. Het resultaat? 130 autonoom toegankelijke M7-dubbeldekkersrijtuigen. 

Het eerst rijtuig werd vandaag voorgesteld bij de treinbouwer. Het toont hoe reizigers met een beperkte mobiliteit, waaronder rolstoelgebruikers, volledig zelfstandig de trein kunnen nemen. 

Aanpassingen aan binnen- en buitenkant

Hoe gaat dat concreet in zijn werk? Het treinstel heeft een deur met een instaphoogte van 76 centimeter, wat de standaardhoogte is van nieuwe perrons. Vooraleer de deur opent, schuift er bovendien automatisch een trede naar buiten die de afstand tussen het perron en de trein overbrugt. Zo kunnen rolstoelgebruikers bijvoorbeeld zelfstandig in- en uitstappen. 

Ook langs de binnenkant van het rijtuig werden er aanpassingen gedaan om minder mobiele treinreizigers te helpen. Zo is bijvoorbeeld de deuropening breder, zijn er bijkomende handgrepen geplaatst en langere drukknoppen voorzien om de deuren te openen. 

In het rijtuig is ook een aangepast toilet en een intercomsysteem voor rolstoelgebruikers om indien nodig assistentie te kunnen vragen. 

Volledige uitrol in 2026

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) nam tijdens het persmoment zelf plaats in een rolstoel om het nieuwe treinstel te ontdekken en was alvast enthousiast. "Iedereen moet vrij zijn om zijn vervoermiddel te kiezen, en nog meer om te kiezen voor het veiligste en milieuvriendelijkste vervoermiddel." 

Vanaf de tweede helft van dit jaar zullen de nieuwe treinstellen worden geïntegreerd. NMBS wil dat in 2026 elke trein voorzien is van één autonoom toegankelijk rijtuig. Vanaf nu zal de NMBS zo'n treinstel ook standaard opnemen bij elk nieuw type trein dat ze aankopen. 

Er komen niet alleen meer toegankelijke rijtuigen, ook zal elke trein vanaf 2026 voorzien zijn van een multifunctioneel rijtuig met plaats voor fietsen en kinderwagens. Dat zorgt in elke trein voor plaats voor minstens 16 fietsen. 

Aanpassingen aan stations

"We willen dat onze reizigers – ook zij met een beperkte mobiliteit – zelfstandig met de trein kunnen reizen, en dat vanaf de aankoop van hun ticket tot op hun eindbestemming", zegt de CEO van NMBS Sophie Dutordoir. Maar om dat hele proces toegankelijk te maken, moet er nog gewerkt worden aan de stations zelf. 

Want de nieuwe rijtuigen zijn dan wel aangepast aan de hoogte van de stations, maar er zijn nog maar 103 stations helemaal toegankelijk voor mensen met een beperkte mobiliteit. Tegen eind 2032 wil de NMBS er daar 176 van maken. De spoorwegmaatschappij focust daarbij op de drukste stations. 

Toegankelijk station? 

Een station is integraal toegankelijk als het is voorzien van een helling of een lift naar elk perron. De perrons moeten ook een hoogte hebben van 76 centimeter en het station moet zijn uitgerust met geleidelijnen voor slechtzienden. 

Ook moet er minstens één toegankelijke ticketautomaat zijn. Die heeft dan een assistentieknop, waardoor reizigers onmiddellijk in contact komen met een NMBS-medewerker die de bediening van de automaat vanop afstand kan overnemen.  

Meest gelezen