De krater voor de deur van de bloemenwinkel van Cor Eyking.© Margot De Clercq

Al maand lang gaapt gigantisch gat voor deur, maar niemand weet waarom: werkmannen met noorderzon verdwenen

Ekeren, Hoevenen -

Al vier weken lang gaapt er een gigantisch gat voor de deur van Cor ‘Bol’ Eyking in Ekeren. De werkmannen die de oprit van de voormalige bloemenwinkel aan de Leugenberg opbraken, zijn ondertussen onvindbaar.

Margot De Clercq

Geen bordje van een aannemer of werken te bespeuren, alleen al wekenlang een gapend gat voor de deur van Cor Bol, zoals hij in de buurt bekend is. De voormalige eigenaar van bloemenwinkel Eyking, aan de Leugenberg 97 op de grens van Ekeren en Hoevenen, prijst zich gelukkig dat hij met pensioen is. “Al een maand aan een stuk kan niemand meer voor mijn deur parkeren door die gigantische put”, vertelt Cor.

De zaak van zijn dochter Kristin grenst aan de zijne. “Ik maakte de weg achter mijn huis vrij zodat de camions op die manier kunnen passeren, maar dat is toch allemaal niet de bedoeling.”

Nederlandse nummerplaat

“Een maand geleden waren hier werkmannen van Proximus die een storing kwamen oplossen. Die hadden ze bij mijn buur vastgesteld, maar ze moesten uiteindelijk voor mijn deur zijn, zo’n 18,40 meter verder.”

Drie dagen lang werd er aan een gracht voor Cor zijn deur geschopt en aan het begin van zijn oprit een krater van een meter diep gegraven. “De leidingen die hier al zeker drie dagen stonden, werden uiteindelijk geplaatst. En de mannen met hun Proximus-frakskes zeiden nog tegen me: ‘morgen komen we alles weer dichtgooien’. Ondertussen heb ik hier al drie weken niemand meer gezien.”

Aan de gracht waren ze drie dagen bezig. Die blokkeert ook de oprit naar de zaak van zijn dochter.© Margot De Clercq

Een onaangeroerde spookwerf met onvindbare werkmannen. Geen brief in de bus en geen aanwijzingen om mee aan de slag te gaan. “Ik vond het ook best opvallend dat het busje van Proximus een Nederlandse nummerplaat had”, merkt Cor op.

Hij schakelde zijn dochter Kristin in om uit te pluizen wat er gaande is.

Zoektocht

“Eerst belde ik de Blauwe Lijn”, legt Kristin uit. “Hun antwoord was zeer duidelijk: niet ons probleem, u gaat het zelf moeten oplossen.”

En dan begon de zoektocht. “Eerst belde ik naar Proximus en kwam terecht op hun hoofdkantoor in Brussel, waar ze het in Keulen hoorden donderen. Volgens hen waren de werken uitgevoerd door Wire van Telenet.” Toen hoorden ze het ten huize Eyking in Keulen donderen want Wire klonk niet bekend in de oren.

“Toen ze bij Telenet ook niet van de werken op de hoogte bleken te zijn, ging ik de krater nog eens goed bestuderen en sprong er een lint van Fluvius in het oog”, vertelt Kristin verder. Dus trotseerde ze geduldig ook die wachtrij-deuntjes. “Bij Fluvius kreeg ik een dossiernummer en gingen ze bekijken wat ze konden doen. Twee weken later en ook daar nog steeds radiostilte.”

Ze proberen al twee weken te achterhalen wie het gat gaat komen opvullen.© Margot De Clercq

Tijd om de stad op de hoogte te brengen. Bij de stad Antwerpen kan je online steeds een meldingskaart invullen om problemen voor jouw deur of op de openbare weg te signaleren. “Een zeer vriendelijke vrouw hielp me verder om zo’n klacht in te vullen. Maar dat is ondertussen ook al een week geleden dus vulde ik vandaag opnieuw zo’n klachtenformulier in.”

Al twee weken proberen ze te achterhalen wie dat gat nu eindelijk gaat komen opvullen. “We worden echt van ‘t kaske naar de muur gestuurd.”

Cor bij de gracht die loopt van aan de diepe put.© Margot De Clercq

“Ik begrijp maar al te goed dat er soms werken moeten gebeuren. Maar toch niet zonder mensen op de hoogte te stellen en nadien van de aardbol te verdwijnen?” vindt Cor.

De familie Eyking is ten einde raad, misschien moeten ze als laatste signaal de put opvullen met bloemetjes en planten?

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Meest gelezen