Erlon Silva

Milieuorganisaties voeren campagne tegen onnodige plastic verpakkingen in supermarkten

Vier milieuorganisaties hebben een campagne gelanceerd waarin ze oproepen om geen dubbele of "oververpakte" producten meer te kopen. De organisaties willen daarmee de overmatige plastic verpakkingen en "het gebrek aan visie op duurzamer consumeren" van de grote supermarkten aanklagen.

Supermarkten en producenten hebben volgens de milieuorganisaties een grote verantwoordelijkheid in de plasticvervuiling. Vooral de dubbele verpakkingen, "die alleen dienen om meer te verkopen", zitten de organisaties dwars.

"Plastic is overal aanwezig. Het vervuilt rivieren, kanalen, bossen en oceanen en vormt een ernstig risico voor dieren en onszelf", luidt het. "Bovendien leiden dubbele verpakkingen tot overconsumptie en meer voedselverspilling." 

Foto van verpakkingen

Om de productie van plastic verpakkingen te verminderen, vragen de organisaties niet alleen om geen "oververpakte" producten meer te kopen, maar ook om een foto te maken van dubbele verpakkingen.

Op die manier kunnen mensen een teveel aan plastic verpakkingen melden op de website van Fost Plus, de vzw die instaat voor de recyclage van huishoudelijk verpakkingsafval. Op de website van het recyclagebedrijf staat een meldingsformulier.

Gezamenlijk initiatief

Met de campagne hopen de milieuorganisaties supermarkten en producenten te bereiken en te verplichten een einde te maken aan onnodige plastic verpakkingen. De campagne is een gezamenlijk initiatief van Canal It Up, Recycling Netwerk Benelux, Proper Strand Lopers en Gents Milieufront.

Canal It Up, dat zich inzet voor plasticvrije waterlopen in Brussel, noemde Colruyt vorig jaar de grootste vervuiler van het Brusselse kanaal. De organisatie trof in een Colruyt-winkel 171 verschillende soorten producten aan met dubbele plastic verpakking.

Meest gelezen