Op verschillende Duitse luchthavens heeft het grondpersoneel van Lufthansa het werk neergelegd.
AFP or licensors

Honderden vluchten van Lufthansa geannuleerd door staking grondpersoneel

Op verschillende Duitse luchthavens heeft het grondpersoneel van Lufthansa het werk neergelegd. Door de staking zijn dinsdag honderden vluchten geannuleerd. De actie is een initiatief van vakbond Verdi en zou tot woensdagavond duren.

Naar schatting 100.000 klanten zouden zijn getroffen door de staking, zegt Lufthansa. De luchtvaartmaatschappij had dinsdag zo'n 1.000 vluchten gepland, waarvan ze naar schatting 10 à 20 procent zal uitvoeren. Alle Lufthansavluchten op de luchthavens van Hamburg en Düsseldorf zijn geschrapt, en in Keulen/Bonn vinden slechts enkele vluchten plaats.

Vanuit Frankfurt, de belangrijkste hub voor de Duitse luchtvaartmaatschappij, werden een pak intercontinentale vluchten geschrapt. Lufthansa roept passagiers op om niet naar de luchthaven te komen als hun vlucht is geannuleerd, want de balies zijn niet bemand. 

Ook in Zaventem zijn er dinsdag enkele vluchten geschrapt, naar Frankfurt en München, bevestigt zustermaatschappij Brussels Airlines. 

De staking komt er na mislukte onderhandelingen over meer loon voor de 25.000 betrokken personeelsleden. Een derde gespreksronde leverde niets op, woensdag zou er verder gepraat worden tussen directie en vakbond.

Vlucht geannuleerd? Dan heb je recht op het: 

  • Informatie. De luchtvaartmaatschappij moet je schriftelijk op de hoogte brengen. Dat kan per mail, per sms of zelfs met een pushbericht. De regels rond de bijstand waar je recht op hebt, moeten ook duidelijk vermeld worden samen met de gegevens van de instantie die de regels controleert.
  • Opvang. De luchtvaartmaatschappij moet je een verfrissing aanbieden en maaltijden. Als het nodig is, moet de maatschappij ook een verblijf en transfers aanbieden. Je hebt ook recht op twee gratis telefonische oproepen (of telexen, faxen, e-mails) in afwachting van een latere vlucht. Hoeveel je krijgt, hangt af van de duur van de vertraging.
  • Terugbetaling. Je hebt het recht om te kiezen voor een andere vlucht (of retourvlucht) zodra dat kan. Je kan ook kiezen voor een terugbetaling van het ticket binnen de 7 dagen, wanneer de verplaatsing nutteloos is geworden door de annulering.
  • Schadevergoeding. Als de luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleert of er is meer dan drie uur vertraging, heb je als passagier recht op een extra vergoeding, bovenop het terugbetaalde ticket. Die extra compensatie ligt tussen de 250 en de 600 euro, afhankelijk van de lengte van het traject.

Meest gelezen