Geen ontsnappen meer aan: veel meer verkeersboetes op komst, en niet alleen op de snelweg

Extra man- en vrouwkracht bij de federale politie moet het straks mogelijk maken om jaarlijks tot 9 miljoen verkeersovertredingen te verwerken. Waardoor ook flitspalen langs gewestwegen en mobiele flitsapparatuur continu kunnen flitsen.

Werner Rommers

De regering De Croo voorzag eind vorig jaar meer geld voor de federale politie om extra te kunnen investeren in een betere verkeersveiligheid. In De Kamer maakte minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) die investeringen concreet. Met het extra budget worden onder meer in de Gewestelijke Verwerkingscentra van de federale politie tientallen extra mensen aangeworven. Bij hen wordt namelijk ook het gros van de verkeersboetes verwerkt

LEES OOK. Nog straffere flitspaal ontdekt: gemiddeld elke 3 minuten een boete

Als het personeelskader volledig is, zullen er 187 mensen werken. Volgens Verlinden “zal het verwerkingscapaciteit dan stijgen tot bijna 9 miljoen overtredingen”. Dat zijn gemiddeld genomen maar liefst 1.000 boetes per uur. “Vandaag is de verwerkingscapaciteit van die centra beperkt tot 5 miljoen overtredingen per jaar”, aldus Verlinden op vragen van Vlaams Belang-parlementslid Ortwin Depoortere.

Naast de verwerkingscentra verwerken sommige lokale politiekorpsen ook zelf hun verkeersboetes. Opgeteld schreven in 2022 alle Belgische politiediensten samen 6,2 miljoen snelheidsovertredingen uit. Voor 2023 zijn nog geen volledige cijfers gekend.

Nultolerantie

Verlinden zegt dat het fors optrekken van de capaciteit van de Gewestelijke Verwerkingscentrale ook zal zorgen dat vooral in Vlaanderen heel wat lokale trajectcontroles eindelijk geactiveerd kunnen worden. “En zo zal er ook op lokale wegen ook meer nultolerantie toegepast kunnen worden.”

Vandaag is er op autosnelwegen al een zogenaamde nultolerantie op snelheid. Dat betekent dat vaste flitspalen langs snelwegen altijd flitsen én zonder een grote marge. Vroeger werkte een flitspaal maar om de zoveel uur voor een bepaalde periode. En flitste hij bovendien bijvoorbeeld pas vanaf 140 km per uur. Zo kon politie en justitie de stapel verkeersboetes de baas blijven.

“Vooral in Vlaanderen kunnen we veel lokale trajectcontroles eindelijk activeren. En zal er ook op lokale wegen meer nultolerantie toegepast worden”

Annelies Verlinden (CD&V)

Minister van Binnenlandse Zaken

Maar langs autosnelwegen is dat systeem al een tijdje verleden tijd, en is het de bedoeling om diezelfde nultolerantie dit jaar ook langs gewestwegen in te voeren. Volgens Verlinden laat de extra verwerkingscapaciteit het in 2024 ook toe om ook de mobiele flitsapparatuur van de federale politie (vooral gebruikt voor snelheidscontroles langs autosnelwegen, red.) op diezelfde nultolerantie in te stellen.

13 miljard euro

Volgens experts zijn die strengere snelheidscontroles dringend nodig. In 2022 lieten 540 mensen het leven op de Belgische wegen. 54.000 geraakten zwaargewond. Daarmee doen we het een pak slechter dan onze buurlanden.

LEES OOK. Flitspaal aan Craeybeckxtunnel die in jaar tijd voor 7,5 miljoen euro binnenbracht voortaan beter aangekondigd

Op de kritiek dat de regering de snelheidsboetes als een gemakkelijke inkomstenbron gebruikt, antwoordde Verlinden eerder al “dat er jaarlijks minstens 150 doden en 550 zwaargewonden vermeden kunnen worden als iedereen de snelheidslimieten zou respecteren”.

De opbrengst van de verkeersboetes wegen bovendien niet op tegen de maatschappelijke kost van de vele verkeersongevallen. Die wordt door veiligheidsinstituut Vias voor ons land in totaal op zo’n 13 miljard euro per jaar geschat, waarbij de kost van een verkeersdode op 7 miljoen euro wordt geraamd.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER