Kim en Peter kregen meer luisteraars dan eerder in 2023 over de vloer.© Radio2

Opnieuw bizarre luistercijfers, Radio 2 boekt voor het eerst in 2,5 jaar weer winst: “Dit roept vragen op”

De nieuwe luistercijfers zorgen voor enkele opmerkelijke cijfers. Radio 2 stopte de vrije val, MNM blijft in een neerwaartse spiraal, maar vooral bij Nostalgie gebeurden bizarre zaken.

Tom Vets

De cijfers die het CIM (Centrum voor Informatie over de Media, red.) zopas vrijgaf, beslaan de periode september tot december 2023. Daaruit bleek dat de vijf belangrijkste VRT-radionetten stabiel blijven op een marktaandeel van 47,4 procent (+0,1 procent, red.).

Radio 1 maakt een behoorlijke winst van 1,3 procent en komt uit op 8,9 procent. De nieuwszender fluctueert al jaren rondom dat cijfer. Radio 2 gaat met 1,2 procent vooruit naar 24,7 procent. De constante verliezen van de voorbije vijf metingen zijn daarmee gestopt. Verrassend, want dit is de eerste meting zonder het populaire De inspecteur en nog zonder opvolger WinWin.

StuBru kreeg een nieuw logo.© vrt

Studio Brussel zet zijn groei al een poos verder en komt uit op 8,7 procent. MNM haalt slechts 5,6 procent, een dalende trend die in 2019 is ingezet. Zeker bij het jongste publiek werd radio luisteren minder een dagelijkse gewoonte. De zender bereikt op weekbasis wel nog altijd bijna 500.000 luisteraars tussen 12 en 34 jaar.

Extreme cijfers

De opmerkelijkste cijfers komen van Mediahuis. Het eerste rapport van Play Nostalgie kom uit op 3,9 procent, een score die voorganger Nostalgie niet meer liet optekenen sinds 2009. Volgens het CIM zouden er 180.000 luisteraars zijn verdwenen. Zusterzender Nostalgie+ doet een even extreme sprong voorwaarts naar 2,3 procent en wint 180.000 luisteraars. Dat Play Nostalgie zoveel verliest en de digitale variant ineens zoveel wint, doet wenkbrauwen fronsen. Het doet denken aan Klara, dat bij de vorige meting ineens ook de helft van zijn publiek kwijt was (en nu deels terugwon, red.).

LEES OOK. Opgefriste ochtendshow op Play Nostalgie wil gat in radiomarkt opvullen: “Meer muziek en minder gebabbel dan bij andere zenders”

Nostalgie heet sinds kort Play Nostalgie.© Play Nostalgie

“Deze sprongen zijn ook voor het CIM extreem te noemen”, zegt station manager Jo Nachtergaele. “Niet alleen is het hoogst ongewoon dat een radiozender 30 procent van zijn bereik verliest in één golf, nog vreemder wordt het als dit integraal in eigen huis blijft en naar een zender gaat met (bijna) dezelfde naam als de vorige. Dit resultaat roept toch wel vragen op. Wij zullen hier op korte termijn met het CIM over in overleg gaan, om dit verder te bespreken.”

Qmusic blijft de grootste commerciële zender en doet het met 14,2 procent, terwijl JOE het met 11,7 procent doet. Voor beide is dat een daling met twee tienden van een procent.

Bij de digitale netten zit De Tijdloze op 1,4 procent, het beste resultaat ooit. Radio 2 Bene Bene heeft bijna 1 procent. Willy is echter de grootste digitale zender met 2,22 procent.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER