Pommelien Thijs zet nieuwe campagne over afleiding in het verkeer kracht bij met aangrijpende videoclip

"Laat je toekomst niet stelen door je gsm, want het beste moet nog komen." Dat is de boodschap van een nieuwe sensibiliseringscampagne van VRT en Pommelien Thijs, in samenwerking met de Vlaamse overheid, over de gevaren van afleiding in het verkeer. De populaire zangeres en actrice zet met het campagnelied "Het beste moet nog komen" en een bijhorende aangrijpende videoclip de boodschap extra kracht bij.

Afleiding achter het stuur is 1 van de 5 voornaamste oorzaken van dodelijke verkeersongevallen (naast rijden onder invloed, snelheid, gordeldracht en slaperigheid). Algemeen wordt aangenomen dat afleiding door smartphonegebruik ondertussen tot de grootste gevaren in het verkeer behoort.

Het is dus belangrijk dat jonge mensen zich al vroeg bewust zijn van de gevaren van afleiding in het verkeer, want zij zijn de automobilisten, bestelwagenbestuurders en vrachtwagenchauffeurs van de toekomst.

De centrale boodschap van een nieuwe VRT-verkeerscampagne is dan ook: "Laat je toekomst niet stelen door je gsm, want het beste moet nog komen." Een boodschap die ook terugkomt in het campagnelied, geschreven en gezongen door Pommelien Thijs.

BEKIJK - Videoclip "Het beste moet nog komen" - Pommelien Thijs:

Videospeler inladen...

De populaire zangeres en actrice vertolkt ook zelf de hoofdrol in de beklijvende videoclip van "Het beste moet nog komen". Ze speelt een jonge vrouw die overlijdt bij een verkeersongeval, omdat ze was afgeleid door het gebruik van de gsm in het verkeer. Ze ziet momenten die ze in de toekomst had kunnen beleven aan haar voorbij gaan, maar weet dat ze die nooit meer zal meemaken.

"Ik denk dat iedereen wel eens afgeleid is in het verkeer, al is het maar omdat je even de gps aan het afstellen bent. Maar die kleine daden kunnen grote gevolgen hebben, voor jezelf en voor je vrienden en familie", licht de zangeres de boodschap van haar aangrijpende videoclip toe. 

BEKIJK - Pommelien Thijs over "Het beste moet nog komen":

Videospeler inladen...

In die clip zien we een jonge vrouw op de fiets, maar de campagne richt zich ook tot andere weggebruikers. Door oneigenlijk gebruik van de smartphone brengen ook bestuurders van auto's, brommers, bestelwagens of vrachtwagens zichzelf en andere weggebruikers in gevaar. "Ik merk bij mezelf, maar ook bij leeftijdsgenoten dat we meer en meer afhankelijk worden van de gsm, ook in het verkeer. Maar ik denk dat dat geldt voor mensen van alle leeftijden."

Jonge bestuurders over hun gsm-gebruik in het verkeer: de cijfers

  • 1 op de 3 fietsers tussen 18 en 34 jaar stuurt of leest al eens een berichtje op de fiets. Meer dan de helft van de jonge fietsers (52 procent) luistert naar muziek via oortjes. 
  • 1 op de 5 jonge autobestuurders geeft toe dat in de afgelopen maand berichten of mails achter het stuur te hebben gelezen. Dat is twee keer meer dan de bestuurders tussen 35 en 54 jaar. 
  • 18 procent van de jonge bestuurders stuurt ook al rijdend berichten of post foto's op sociale media. 1 op de 8 jongeren neemt zelfs selfies of maakt filmpjes achter het stuur.
  • 1 op de 4 jonge bestuurders belt nog altijd niet handenvrij.
  • 1 op de 5 jonge bestuurders maakt foto’s of filmpjes achter het stuur.

Bron: Verkeersinstituut Vias en Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV)

De bewustmakingscampagne is geïnspireerd op een soortgelijke succesvolle campagne van Interpolis in Nederland. VRT werkt voor deze campagne samen met het departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid. 

"In het verleden waren er al heel wat campagnes met de focus op automobilisten, maar iedereen moet aandachtig blijven in het verkeer. Ook jongeren op de fiets", aldus Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). "Afleiding in het verkeer kan niet. Je moet gefocust blijven op de weg en op andere weggebruikers."

Een boodschap die ondersteund wordt door verkeersinstituut Vias en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). “Iedereen moet ook zijn of haar verantwoordelijkheid nemen, voor je eigen veiligheid,” zegt Werner De Dobbeleer van de VSV.

BEKIJK - "Een ongeval is in een fractie van een seconde gebeurd", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD):

Videospeler inladen...

VRT hield bij de voorbereiding en uitrol van deze campagne ook de vinger aan de pols bij organisaties zoals de Fietsersbond, Fietsberaad Vlaanderen en de Vereniging van Ouders van Verongelukte Kinderen.

Meest gelezen