verkeersveiligheid

Pommelien Thijs waarschuwt in campagne voor gsm-gebruik in het verkeer: “Laat je toekomst niet stelen door je gsm”

In de campagnevideo vertolkt Pommelien Thijs de rol van een verongelukte fietser.© © vrt/Roel Welling

VRT en Pommelien Thijs lanceren een campagne om te waarschuwen voor de gevaren van gsm-gebruik in het verkeer. De zangeres brengt daarbij een nieuw nummer met videoclip uit.

Geike Put

“Het beste moet nog komen”, zo klinkt het in de nieuwe sensibiliseringscampagne van de VRT en de Vlaamse overheid. Die wil iedereen bewustmaken van de gevaren van gsm-gebruik in het verkeer. Zangeres en actrice Pommelien Thijs is het boegbeeld van de actie. Speciaal voor de gelegenheid schreef ze een nummer, inclusief een bijbehorende videoclip.

De video toont een fietsend meisje (gespeeld door Thijs) dat op haar smartphone bezig is en plots aangereden wordt door een auto. Na het ongeval ziet ze speciale momenten die ze nog had kunnen beleven als ze niet op haar telefoon had gekeken, gebeurtenissen die ze nooit meer zal meemaken. Uiteindelijk sterft ze op het koude asfalt. De boodschap is duidelijk: “Laat je toekomst niet stelen door je gsm.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Ook op de fiets

“Ik vertel niets nieuws”, zegt Thijs. “Iedereen weet dat je de gsm niet mag gebruiken in het verkeer. En toch blijft het gebeuren. De campagne is een reminder aan alle generaties, jong en oud, om hun toestel aan de kant te laten liggen wanneer ze zich in het verkeer begeven.”

Campagnes tegen gsm’en in de auto zijn alomtegenwoordig, maar sensibilisering voor fietsers is eveneens van belang, vindt Thijs. “Veel mensen hebben op de fiets het gevoel dat ze alleen verantwoordelijk zijn voor zichzelf en kunnen dan iets nonchalanter zijn. Maar ook dan gooit een verkeersongeval je hele leven om. Ik hoop dat mensen hun eigen leven genoeg vinden om veilig te zijn in het verkeer. Maar de klik is misschien wel makkelijker te maken als je verantwoordelijk bent voor passagiers, zoals in de auto.”

Op de site hetbestemoetnogkomen.be kan iedereen met een pinky promise beloven om de telefoon niet te gebruiken in het verkeer.© vrt

Pinky promise

Op de site hetbestemoetnogkomen.be kan iedereen beloven de telefoon links te laten liggen in het verkeer. “De campagne is een uitnodiging om stil te staan bij de speciale momenten waar je nog zó fel naar uitkijkt. Het is het niet waard die te missen door het onveilige gebruik van je gsm”, gaat de actrice verder. “Het is de bedoeling dat mensen na het bekijken of beluisteren van het nummer aan elkaar, of aan zichzelf, beloven dat ze veiliger zullen zijn in het verkeer.”

“Ik kreeg het idee voor het campagnebeeld op vakantie met vrienden. Zij deden op de achterbank in de auto een pinky promise. Ik heb er meteen een foto van gemaakt en dat daarna als campagnebeeld getekend. Het gebaar is een leuk teken om duidelijk te maken dat je fysiek aan je naasten belooft om je telefoon niet meer te gebruiken in het verkeer”, besluit Thijs.