© Kinepolis Group

“Premiumisatie” bezorgt Kinepolis recordresultaten

Kinepolis heeft vorig jaar recordresultaten geboekt. In het eerste volledige jaar zonder coronamaatregelen boekte de bioscoopketen 21,1 procent meer omzet dan in 2022 en verdubbelde ze haar nettowinst. Toch zijn de bezoekerscijfers nog niet op het niveau van voor de pandemie.

mtm
Bron: BELGA

De omzet kwam uit op 605,5 miljoen euro, de nettowinst op 56,1 miljoen. “Kinepolis laat de Covid-episode volledig achter zich”, is de conclusie van de groep. De omzet groeide door 20,6 procent meer bezoekers en een gestegen verkoop per bezoeker.

Dat een filmliefhebber Kinepolis meer opbrengt, heeft onder meer te maken met investeringen in wat het bedrijf zelf “premiumisatie” noemt. Klanten betalen daarbij extra voor ruimere “cozy seats” of Imax-beeldkwaliteit. “We verkochten meer premium producten dan ooit en de klantentevredenheid leert dat de klant de geboden beleving waardeert. We blijven hier verder op inzetten”, zegt CEO Eddy Duquenne. 

De bezoekerscijfers zitten wel nog niet op het niveau van 2019, het jaar voor de coronapandemie. In Belgie lokten de elf Kinepolis-bioscopen vorig jaar bijvoorbeeld 6,39 miljoen bezoekers, terwijl het er in 2019 nog 8,12 miljoen waren en het jaar daarvoor 7,99 miljoen. 

Staking Hollywood

Kinepolis zegt dat Hollywood minder films aflevert dan voor de pandemie. Na een uitzonderlijk goede zomer, met hits ‘Barbie’ en ‘Oppenheimer’, volgde bovendien een zwakker vierde kwartaal. Dat had te maken met de staking in Hollywood. Daardoor verschoof de blockbuster ‘Dune: part two’ naar 2024.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer