Gastronomie

Geen subsidies meer voor Jong Keukengeweld: “Zonder verlaagd tarief komen jongeren niet naar hier”

Restaurant Oogst van Axelle Moens (in het deurgat): “Op Valentijn zat het hier vol jongeren.”© Oogst

Met de actie Jong Keukengeweld konden jongeren voordelig gaan eten bij jonge topchefs. Dat deden ze elk jaar ook massaal. Toch besliste Toerisme Vlaanderen om de financiering stop te zetten. De missie is volbracht, klinkt het. “Maar zo komen hoogstens de ouders of grootouders nog.”

Yumi Demeyere

Om jonge mensen te laten proeven van topgastronomie, liet Jong Keukengeweld elk jaar jongeren tussen 18 en 30 jaar tegen een verlaagd tarief eten bij jonge topchefs. Met succes: de actie van sectororganisatie Horeca Vlaanderen was telkens goed voor tienduizenden reserveringen. Toch besliste Toerisme Vlaanderen, dat het project subsidieerde, eind vorig jaar om de geldkraan dicht te draaien.

“De doelstellingen werden ruimschoots behaald”, zegt woordvoerder Stef Gits. “Jongeren zijn gaan houden van lekker eten en zijn klant geworden bij de gastronomische horecazaken.”

Daaraan twijfelt Roxanne Vaessen, zaakvoerder van Jerom in Antwerpen. Het restaurant, dat groenten uit eigen moestuin serveert, rekent tussen de 90 en 125 euro aan voor het menu van de chef. In het kader van Jong Keukengeweld konden jongeren er drie gangen eten voor 59 euro. “Die actie was hoognodig om de sector levendig te houden. Zonder het verlaagde tarief komen jongeren niet naar hier. Nu komen hoogstens hun ouders of grootouders nog. Zelf zijn jongeren vaak niet kapitaalkrachtig genoeg”, zegt Vaessen.

Eigen jongerenmenu

“Jong Keukengeweld was een investering in de toekomst”, zegt Vaessen. “Toch is de subsidiëring op zo’n vreemde manier stopgezet. We merkten dat het initiatief langzaam uitdoofde, zonder afronding. Dat is heel vreemd, want in onze ogen is de missie niet volbracht.”

Gits van Toerisme Vlaanderen laat weten dat de actie van Jong Keukengeweld in maart niet doorgaat, maar dat Horeca Vlaanderen bekijkt of het in oktober een campagne op eigen houtje kan organiseren. “Dus zonder de financiering vanuit Vlaanderen”, verduidelijkt Gits. “Maar Horeca Vlaanderen mag de merknaam wel kosteloos blijven gebruiken. De komende maanden komt meer duidelijkheid over een mogelijke doorstart in oktober.”

De lichting van Jong Keukengeweld in 2023.© Gregory Van Gansen/imagetting

Niet iedereen deelt de mening van Vaessen dat de missie van Jong Keukengeweld nog lang niet volbracht is. Bij Oogst in Assenede konden ze sinds de actie nieuwe, jonge klanten verwelkomen, “ook zonder de discount”. “Op Valentijn zat hier een vijftiental jonge koppeltjes die ons via Jong Keukengeweld hadden leren kennen”, zegt zaakvoerder Axelle Moens. Ook bij restaurant Dunas in Knokke-Heist zagen ze een stijging van het aantal jonge klanten dankzij Jong Keukengeweld. “We gaan nu zelf een jongerenmenu op poten zetten en promoten”, zegt chef Fran Mertens.

Personeelsbeleid wordt prioriteit

“Vlaanderen blijft investeren in de restaurantsector, maar verandert het geweer van schouder”, geeft Gits nog mee. In samenwerking met Horeca Vlaanderen wil Toerisme Vlaanderen nu focussen op het personeelsbeleid in restaurants. Daar is meer werk aan de winkel, klinkt het. “Er is nog veel verdoken wangedrag”, zei Debora De Wint, lang stagebegeleidster aan de Anderlechtse hotelschool Coovi, vorige zomer in deze krant nadat sterrenchef Willem Hiele door een medewerker was aangeklaagd wegens slagen en verwondingen. “Restaurants smeken om personeel. Maar chefs zullen moeten veranderen, of ze vinden niemand meer. Jongeren tolereren wangedrag niet meer.”

Jonge ondernemers starten hun horecazaak vaak vanuit een passie voor het vak, vertelt Gits. “Maar vervolgens wordt van hen verwacht dat ze goede ondernemers, managers en marketeers zijn. Met het nieuwe project ondersteunen we ondernemers om een duurzamer personeelsbeleid in te voeren.”