De slogan "ons vakmanschap drink je met verstand" zal wellicht binnenkort verdwijnen.

"Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid", alcoholreclame krijgt nieuwe educatieve boodschap

Reclame voor alcohol krijgt een nieuwe educatieve boodschap. In plaats van "Ons vakmanschap drink je met verstand" zullen commerciële boodschappen voor alcoholhoudende dranken voortaan gepaard gaan met de waarschuwing "Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid". Dat kondigt de sector aan.

De nieuwe educatieve boodschap "Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid" bij alcoholreclame is vanaf 1 juli verplicht. Tot aan de zomer geldt er een overgangsperiode.

Het hoofddoel van de nieuwe boodschap is de consument beter te informeren over de risico's van alcoholmisbruik. "De nieuwe boodschap is duidelijker, krachtiger en doeltreffender", klinkt het.

Bovendien wordt dezelfde boodschap ook al in Frankrijk gebruikt en is ze dus al bekend bij een deel van de Belgische bevolking. Tot slot past de nieuwe communicatie in het Interfederaal Plan 2023-2025 ter bestrijding van schadelijke alcoholconsumptie.

Reclame voor alcohol wordt in ons land geregeld via een convenant, waarbij een educatieve boodschap verplicht is. De Jury voor Ethische Praktijken (JEP) ziet toe op de controle en kan preventief optreden, of na klachten van consumenten. In geval van overtreding kan de JEP een aanpassing van de reclameboodschap vragen of de verspreiding stopzetten.

De nieuwe slogan zal door iedereen vanaf 1 juli verplicht moeten worden gehanteerd, met uitzondering van drukwerk met de oude educatieve boodschap. Daar geldt nog een aanpassingsperiode tot 1 januari 2025.

"Nog niets beslist"

Het kabinet van federaal minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) zegt in Het Belang van Limburg dat er nog niets beslist is. "Dit is slechts een voorstel dat mee in overweging wordt genomen. De Hoge Gezondheidsraad is verschillende opties aan het ontwikkelen op basis van wetenschappelijke evidentie. De minister beslist uiteindelijk, vermoedelijk in april."

Meest gelezen