Einde van “ons vakmanschap drink je met verstand”? Alcohol krijgt nieuwe educatieve boodschap
Reclame voor alcohol krijgt een nieuwe educatieve boodschap. In plaats van “ons vakmanschap drink je met verstand” zullen commerciële boodschappen voor alcoholhoudende dranken voortaan gepaard gaan met de waarschuwing “alcoholmisbruik schaadt de gezondheid”. Dat kondigt de sector vandaag aan, maar ‘Het Belang van Limburg’ schrijft dat volgens federaal minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke nog niets beslist is.
Het hoofddoel van de nieuwe boodschap is de consument beter te informeren over de risico’s van alcoholmisbruik. “De nieuwe boodschap is duidelijker, krachtiger en doeltreffender”, klinkt het. Bovendien wordt dezelfde boodschap ook al in Frankrijk gebruikt en is ze dus al bekend bij een deel van de Belgische bevolking. Tot slot past de nieuwe communicatie in het Interfederaal Plan 2023-2025 ter bestrijding van schadelijke alcoholconsumptie.
Reclame voor alcohol wordt in ons land geregeld via een convenant, waarbij een educatieve boodschap verplicht is. De Jury voor Ethische Praktijken (JEP) ziet toe op de controle en kan preventief optreden, of na klachten van consumenten. In geval van overtreding kan de JEP een aanpassing van de reclameboodschap vragen of de verspreiding stopzetten.
Vandenbroucke niet op de hoogte
De nieuwe slogan zal door iedereen vanaf 1 juli verplicht moeten worden gehanteerd, met uitzondering van drukwerk met de oude educatieve boodschap. Daar geldt nog een aanpassingsperiode tot 1 januari 2025.
Maar het kabinet van minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) was daarvan dus niet op de hoogte, schrijft ‘Het Belang van Limburg’. “Dit is slechts een voorstel dat mee in overweging wordt genomen. De Hoge Gezondheidsraad is verschillende opties aan het ontwikkelen op basis van wetenschappelijke evidentie. De minister beslist uiteindelijk, vermoedelijk in april.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Brouwers willen geen minimumprijs voor alcohol, alcoholoog noemt nieuwe maatregelen “totaal ontoereikend”
-
33
De Stem van Peter Mertens: “We moeten de voedselprijzen in de winkels bevriezen”
In de Stem Van Vlaanderen kom je te weten welke politicus jij bent. Ook Peter Mertens, Kamerlid voor PVDA, doet mee aan de grootste stemtest van Vlaanderen. In de video hierboven ontdek je hoe hij antwoordt op enkele maatschappelijke dilemma’s. -
PREMIUMDubbelinterview
Depraetere en D’Haese, rood tegen donkerrood: “Met jullie kunnen de mensen slechter af zijn dan met een rechtse partij”
“Melissa, er is niks van jullie rechtvaardige belastingen in huis gekomen.” “Jawel Jos, maar het is hier Rusland of China niet, waar je alles op je eentje beslist.” Zet rood tegenover donkerrood aan de vooravond van 1 mei en je krijgt een kletterend gesprek tussen Vooruit-voorzitter Melissa Depraetere en PVDA-fractieleider Jos D’Haese. Of ze ooit nationaal samen willen besturen? “Ik vraag mij vaak af of jullie wel wíllen besturen.” -
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUM
‘Ons vakmanschap drink je met verstand’ verdwijnt: drinken we echt minder door zo’n slogan?
Twee van de beroemdste slogans van ons land verdwijnen binnenkort. De regering wil ‘Ons vakmanschap drink je met verstand’ en ‘Bier met liefde gebrouwen, drink je met verstand’ vervangen door een strengere waarschuwing bij alcoholreclame. Maar heeft zo’n waarschuwing wel zin? Drinken we er minder door? En hoe zit dat in andere landen? Wij doken in rapporten van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO en spraken met Tom Evenepoel van het VAD. -
En plots loopt Van Quickenborne halve marathon in Knokke-Heist … op kostuumschoenen: “Last-minute beslist mee te doen in plaats van campagne te voeren”
Knokke-Heist
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
Heineken haalt posters in Nederland weg omdat modellen te jong lijken
Heineken haalt verspreid over het land posters weg waarmee reclame werd gemaakt voor Heineken Silver. Dat doet de brouwer na klachten dat de modellen op de posters te jong lijken. -
“Misbruik schaadt de gezondheid”: vanaf 1 juli moet alcoholreclame educatieve boodschap bevatten
Reclame voor alcohol krijgt een nieuwe educatieve boodschap. In plaats van “Ons vakmanschap drink je met verstand” zullen commerciële boodschappen voor alcoholhoudende dranken voortaan gepaard gaan met de waarschuwing “Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid”. Dat kondigt de sector aan. Tot aan de zomer geldt er een overgangsperiode, vanaf 1 juli is de nieuwe slogan verplicht. -
49
DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee: Vias wil snelheidsmarge bij flitscontroles fors verlagen? Dit is jullie mening