Het ‘fietspad’ op de Steenweg op Weelde in Merksplas is een voorbeeld van hoe het niet langer meer kan.© Bert De Deken

Gewestelijke fietspaden in provincie Antwerpen scoren het minst als het om rijcomfort gaat: bijna helft kan beter

Antwerpen -

Het aantal fietspaden langs Vlaamse gewestwegen dat in goede staat verkeert, daalde in de provincie Antwerpen vorig jaar met 7,7 procent in vergelijking met 2022. Dat is vooral te wijten aan achterstallig onderhoud van oudere, bestaande fietspaden.

Patrick Van de Perre, Ronny van den Ackerveken

De provincie Antwerpen is de slechtste van de klas: slechts 53,1 procent van het aantal gewestelijke fietspaden wordt met ‘uitstekend’ of ‘behoorlijk’ omschreven. Dat percentage ligt zelfs ver onder het Vlaamse gemiddelde van 63,8 procent.

Dat blijkt uit het rapport Fietspaden dat het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vorig jaar liet uitvoeren. Het onderzoek vindt om de twee jaar plaats en geeft globaal aan dat het steeds beter gaat met de kwaliteit van de onderzochte fietspaden.

“Als het om de breedte van een fietspad en de scheiding van de rijbaan voor auto’s gaat, scoort ook de provincie Antwerpen lang niet slecht. Meer nog, ze is koploper in Vlaanderen. Iets meer dan zeventig procent van de fietspaden op gewestwegen krijgt wat dit betreft een voldoende”, zegt Wout Baert, coördinator van Fietsberaad Vlaanderen.

Waar wringt dan wel het schoentje? “De provincie Antwerpen heeft een flink aantal, niet zelden verouderde, fietspaden met slecht rijcomfort. Denk aan de fietssuggestiestroken en fietspaden met een betonnen wegbedekking”, legt Wout Baert uit.

Nog te vaak moordstrookjes

De Steenweg op Weelde in Merksplas en de aansluitende Steenweg op Zondereigen in Turnhout zijn voorbeelden van hoe niet moet. Beide hebben geen vrijliggend fietspad. Fietsers moeten over een zogenaamd moordstrookje rijden met nauwelijks afstand tussen hen en het gemotoriseerd verkeer.

Het plan om een fietspad aan te leggen dat door een berm van de rijbaan is afgescheiden, dateert al van meer dan tien jaar geleden. Intussen lijkt er eindelijk schot in de zaak te komen. “Het Agentschap Wegen & Verkeer en Aquafin zijn bezig met de omgevingsvergunning”, zegt schepen van Mobiliteit Raf Verheyen (Leefbaar Merksplas).

Als alles volgens plan verloopt, kunnen de werken eind dit jaar worden aanbesteed en in 2025 starten. Zoals deze steenweg zijn er nog meer voorbeelden in de provincie. “Het fietspad tussen Turnhout en Baarle-Hertog is qua comfort oké, maar niet wat inrichting betreft, terwijl het op het fietspad tussen Turnhout en Kasterlee net andersom is”, vult Wout Baert aan.

Het fietspad langs de Singel in Antwerpen: een voorbeeld van ruimte en rijcomfort.© Jan Van der Perre

Maar er zijn, uiteraard, ook goede voorbeelden terug te vinden in de provincie Antwerpen. “Het fietspad langs de Singel in Antwerpen is een uitstekend voorbeeld. Zowel de ruimte, de afstand van het overige verkeer als het rijcomfort zijn ideaal”, aldus nog de coördinator van Fietsberaad Vlaanderen.

Blijven investeren

Het volledige gewestelijke fietspadennetwerk in Vlaanderen is goed voor net geen 7.000 kilometer. Dankzij extra middelen van de Vlaamse regering wordt dat netwerk steeds veiliger voor fietsers. De investeringen vertaalden zich de afgelopen twee jaar in meer dan 200 grote fietswerven over heel Vlaanderen.

“Nieuwe fietspaden aanleggen is een goede zaak. Bestaande en iets oudere fietspaden herstellen of herinrichten is minstens even belangrijk. Zeker nu mensen gestimuleerd worden om vaker dan vroeger met de fiets van en naar het werk te gaan. Dat geldt dus ook voor de provincie Antwerpen”, zegt Wout Baert.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners