EV’s onder de 40.000 euro

Kortingen op elektrische modellen zijn schering en inslag, Nissan verlaagt de prijs van de Ariya voor de tweede keer.
Gert Verhoeven

Nu de kogel door de kerk is voor de premie voor elektrische wagens, gaan nog meer constructeurs overstag. Zij kunnen plots wel een elektrische auto leveren onder de 40.000 euro.

De meest in het oog springende spelers van de laatste weken zijn Nissan en Toyota. Nissan laat voor de tweede keer in minder dan zes maanden de prijs van de Ariya zakken. In de herfst van 2023 kondigde Nissan al een prijsverlaging aan van 5.200 euro voor de basisversie van de Ariya die was uitgerust met een batterij van 63 kWh. Deze versie kostte bij de lancering 53.600 euro en in september 2023 nog 48.400 euro.

Vandaag geeft Nissan een voorwaardelijke stockpremie, een extra korting van 1.500 en een salonkorting van 1.000 euro waardoor de Ariya (inclusief BTW en parellak) 39.950 euro kost. Dat is nodig om in aanmerking te komen voor de premie van 5.000 euro die de Vlaamse overheid geeft aan EV-kopers die in 2024 hun elektrisch voertuig bestellen. De Vlaamse consument parkeert de Ariya dus voor minder dan 35.000 euro voor de deur.

Staartje

Het is wel bizar dat een constructeur op een relatief nieuw model een korting van 13.600 euro kan geven. In de wetenschap dat men een product niet met verlies mag verkopen, betekent het dat die elektrische modellen veel te duur in de markt zijn gezet. Hoewel de huidige prijzenslag fijn is voor de consument die naar een EV lonkt, zullen de consumenten van het eerste uur zich mogelijk bekocht voelen. Ze betaalden immers veel meer voor hetzelfde product en zien de beloofde, hoge inruilwaarde van elektrische auto’s kelderen.

Nissan is overigens lang niet de enige producent die plots met dergelijke kortingen op de proppen komt. ID. drukte de prijzen van verschillende modellen en zopas kondigde Toyota aan dat ook de bZ4X onder de 40.000 euro duikt. 

Er kan verder nog een juridisch staartje komen aan de prijzenslag nu ook leasingmaatschappijen aan de alarmbel trekken. Zij zien de beoogde restwaarde van hun elektrische voertuigen verminderen door de aanzienlijke prijsdalingen. Zij overwegen gerechtelijke stappen tegen auto-invoerders om hen te verplichten dit ‘verlies aan restwaarde’ financieel te compenseren. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content