Bpost-topman wil bladzijde omslaan en transformatie inzetten
Bpost staat voor een brede transformatie. Daarvoor zal flexibiliteit nodig zijn, maar dat zal enkel gebeuren in een sociale context. Dat heeft CEO Chris Peeters dinsdag verklaard in de Kamer, waar hij zijn visie op de toekomst van bpost uit de doeken deed. “Ik hoop dat we kunnen focussen op de toekomst, meer dan stil te staan bij de keuzes uit het verleden”, aldus Peeters.
“Bpost zat hier de voorbije jaren vaak in minder gemakkelijke omstandigheden”, beseft de topman. Het bedrijf verloor het contract voor de bedeling van kranten en tijdschriften. Bovendien waren er sterke aanwijzingen van gesjoemel. Daarover lopen audits en bpost legde provisies aan om onterecht aangerekende facturen terug te betalen aan de overheid.
KIJK. Bpost rekende 100.000 euro huur per maand aan in plaats van per jaar
“Nood om terug successen te boeken”
Hoe een en ander zich ook zal afwikkelen, bpost zal zijn verantwoordelijkheid nemen, beloofde Peeters. Maar “nu heeft het bedrijf nood om terug successen te boeken”, luidde het. Daarom moet de pagina van het verleden kunnen worden omgeslagen en moet de transformatie slagen.
Kwaliteit
Een belangrijk thema de komende jaren wordt de kwaliteit. “Dat is zeker niet iets waar we beschaamd over moeten zijn”, voert Peeters aan. Het bedrijf is elke dag goed voor de levering van 5 miljoen brieven en een half miljoen pakjes en hoeft volgens de topman allerminst te blozen in vergelijking met andere operatoren. Maar toch wil hij blijvend inzetten op die kwaliteit. Zo blijft bpost relevant en maakt het bedrijf het verschil, luidt het.
Ook klantgerichtheid staat hoog op de agenda. Bepaalde equipes zijn vandaag nog onvoldoende uitgerust om de klant optimaal ten dienste te staan, legde Peeters uit. Hij gaf het voorbeeld aan van de call centers die niet op eigen houtje pakjes kunnen re-routen. Andere producten zijn dan weer nog steeds te zeer gericht op het verleden. Daarnaast zijn er nog grote stappen te zetten op het vlak van digitalisering en wil Peeters de innovatie een duw in de rug geven. Hij gaf daarbij toe de laatste jaren van die innovatie te weinig in huis is gekomen.
Opvallend: Peeters wil de postkantoren inschakelen om de nabijheid voor de burger nog op te krikken. Daarvoor kijkt hij verder dan louter postdiensten, maar ook bijvoorbeeld naar de gemeenten, ziekenfondsen, vakbonden, enzovoort. Zo zouden de meer dan 650 kantoren kunnen worden gebruikt voor “eenvoudigere” eerstelijnsdienstverlening - denk aan het afleveren van rijbewijzen - maar zouden voor meer complexe diensten de betrokken diensten in beeld komen.
Bpost wil ook vernieuwingen doorvoeren op het vlak van aangetekende brieven. Die moeten breder toegankelijk zijn en dus ook op maat gesneden zijn van mensen die niet vaak thuis zijn of die zich gemakkelijk kunnen vrijmaken op weekdagen. Een belangrijk, gevoelig aandachtspunt zijn de rouwbrieven. Als daar iets mee misloopt, veroorzaakt dat immers veel animositeit, beseft de CEO. Tot slot wil bpost zich ook sterker profileren op de logistieke dienstverlening van kmo’s.
Om de transformatie te doen slagen, zal ook flexibiliteit nodig zijn. Peeters benadrukte meer dan eens het sociale karakter van het bedrijf en flexibiliteit zal dus ook op een sociale manier moeten gebeuren. Meer flexibiliteit kan ook interessant zijn voor de medewerkers, gelooft Peeters. Hij gaf het voorbeeld van mensen met co-ouderschap, die bijvoorbeeld een week op twee volgens een ander ritme willen werken. Er zijn ook nieuwe competenties nodig. Daarom lopen er pilootprojecten waarbij personeel wordt opgeleid tot chauffeur of IT’er.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
Bestelwagen botst zonder bestuurder tegen geparkeerd voertuig in Oordegem
De hulpdiensten werden vrijdagavond omstreeks 23 uur opgeroepen naar de Grote Steenweg N9 in Oordegem nadat daar een merkwaardig ongeval gebeurde.Oordegem -
“Verbaal geweld” en “overmatig alcoholgebruik”: bemiddeling bij Nationale Loterij vanwege gedrag CEO Jannie Haek
Sinds eind maart loopt bij de Nationale Loterij een bemiddelingspoging tussen de CEO van het overheidsbedrijf Jannie Haek en een vakbondsfront van ACV, ACOD en ACLVB. De bonden verwijten Haek “onaanvaardbaar verbaal geweld” tegen het personeel van het overheidsbedrijf en “overmatig alcoholgebruik”. Dat heeft ‘De Tijd’ vernomen uit verschillende bronnen en is aan de krant bevestigd door voogdijminister Vincent Van Peteghem (CD&V). -
-
WEERBERICHT. Eindelijk zachter weer. De zon doet haar best, maar kans op buien vanaf maandagavond
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
31
Nieuw op 1 mei: geen 15 minuten wachttijd meer bij alcoholcontrole, verplichte inschrijving van leefloners bij VDAB
Een nieuwe maand, nieuwe maatregelen en dat is in mei niet anders. Bestuurders kunnen geen 15 minuten wachttijd meer vragen voor een ademtest bij een alcoholcontrole en mensen met een leefloon zijn voortaan verplicht zich in te schrijven bij de VDAB. Een overzicht van alle wijzigingen. -
PREMIUM
PORTRET. Chris Peeters is zesde topman in vier jaar bij bpost: nieuwe CEO mocht vooral niet ‘besmet’ zijn
-
Leerling (15) krijgt klappen bij verlaten van school in Lier: “Ze vroegen zijn naam en dan… baf”
Lier -
PREMIUM61
INTERVIEW. Christophe Deborsu: “Verontwaardiging over geld is makkelijk als je niemand kent die erdoor geraakt wordt. Maar zet je één seconde in onze plaats”
Hoe is het intussen achter de Chinese Muur die de taalgrens stilaan wordt? Als er één man is die het u kan vertellen, dan is het politiek journalist Christophe Deborsu. Hij schrijft vanaf maandag een wekelijkse verkiezingscolumn voor HLN én heeft net een roman uit – over de liefde, maar ook over dit aparte land in twee delen. “We moeten elkaar meer besnuffelen. Mijn neus bedriegt me nooit.” -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
PREMIUMGetuigenis
Net als Celine Van Ouytsel werd ook Elien (43) veelvuldig bedrogen door haar man: “Je hoeft me geen kus te geven, ga maar achter je pc zitten”