“Wie al zo'n Tesla had, betaalt de rekening”: fikse kortingen op elektrische wagens zorgen voor frustraties
Er lijkt voorlopig geen einde te komen aan de prijzenoorlog op de markt van elektrische wagens. Zowel Tesla als Toyota pakken uit met fikse kortingen op respectievelijk hun Model 3 en bZ4X. Maar die kortingen zijn niet voor iedereen goed nieuws, waarschuwt HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn.
Onder impuls van de Vlaamse premie voor elektrische voertuigen verlaagden autofabrikanten de voorbije twee maanden, al dan niet tijdelijk, de prijs van heel wat modellen. Deze week pakt Tesla opnieuw uit met een prijsverlaging, dit keer op de Model 3. Wie een stockmodel koopt, betaalt tijdelijk 39.990 euro in plaats van zo’n 45.0000 euro. Toyota gaat zelfs nog een stap verder: de bZ4X Dynamic kost momenteel 39.590 euro, een korting van maar liefst 11.000 euro.
Een deuk in de befaamde 'total cost of ownership’ van elektrische wagens
“Maar wie al een elektrische auto heeft, betaalt de rekening”, nuanceert HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. “Al van meet af aan verkondigt de autosector dat elektrisch rijden misschien wel met een hoge aankoopprijs gepaard gaat, maar dat de elektrische wagen op lange termijn goedkoper is, de befaamde ‘Total Cost of Ownership’. Maar die leunt niet alleen op een gunstige fiscaliteit of lage energiekost, ook de herverkoopwaarde van zo’n elektrische wagen moet je in rekening brengen.”
“En laat dat nu net het probleem zijn met de prijsverlagingen van bestaande modellen. Die zorgen ervoor dat de beloftes onmogelijk nog ingelost kunnen worden. ‘Fijn voor nieuwe klanten, maar dit is de doodsteek voor de restwaarde van bestaande elektrische auto’s’, schrijft Idesbald Vannieuwehuyze van autodata-analysebureau Autovista.” Wie al een Tesla Model 3 of Toyota bZ4X Dynamic kocht, ziet de herverkoopwaarde van zijn wagen met andere woorden nu abrupt zakken.
De Vlaamse premie blijft nog behouden voor iedereen wie dit jaar een elektrische wagen onder 40.000 euro koopt. Ondertussen is wel al ruim de helft van het aanvankelijk voorziene budget opgebruikt.
KIJK. Begin januari was een Tesla ook plots 9.000 euro goedkoper:
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
-
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
Het terugdraaien van kilometerstanden bij tweedehands auto’s vormt nog altijd een groot probleem. Gelukkig zijn er ook andere zaken dan de kilometerteller waaraan je kan aflezen of de gereden afstand realistisch is. We zetten enkele tips op een rijtje. -
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico