© Maarten De Bouw

“Dit is ook voor ons ongezien”: Pukkelpop verkoopt combitickets in recordtempo uit

Hasselt -

Jawadde! Nog geen 48 uur nadat Pukkelpop gestart is met de ticketverkoop zijn alle combitickets de deur uit. Ook de verkoop van dagtickets gaat als een trein.

Christof Rutten

Op zaterdag 2 maart begon Pukkelpop met de verkoop van tickets voor de editie van 2024. Maandagochtend 4 maart kwam het bericht dat alle combitickets de deur uit zijn. Nooit verkocht het Limburgse festival zo snel al zijn combikaartjes uit. “We moeten al teruggaan naar 2014 voor de vorige snelste tijd”, zegt woordvoerder Frederik Luyten. “Toen waren de combitickets na 11 dagen allemaal verkocht. Nu hebben we een nieuwe recordtijd scherpgesteld.”

Zeg maar gerust verpulverd: in plaats van in elf dagen waren alle combi’s nu in minder dan 48 uur weg. “Dit is ook voor ons ongezien. Blijkbaar is de goesting om naar Pukkelpop te komen héél groot dit jaar.”

Ook de dagtickets doen het verre van slecht. Voor de vrijdag is ondertussen meer dan 70 procent de deur uit, voor de zaterdag meer dan de helft.

Meer dan Fred again...

Hoe verklaren ze het succes bij Pukkelpop zelf? “Voor een groot deel ligt het natuurlijk aan de affiche”, zegt Frederik Luyten. “Op vrijdag speelt zeker de komst van Fred again… mee, maar dat verklaart niet alles, anders zouden niet alle combi’s al de deur uit zijn. Vorig jaar hadden we een uitverkochte editie en hebben we het festival afgesloten met een heel goeie vibe. Dat is blijven hangen, dat hebben mensen onthouden. Ik denk dat er ook een aantal mensen waren die vorig jaar te lang hebben gewacht om een kaartje te kopen, en zich nu niet willen laten verrassen. In Nederland was Lowlands - dat in hetzelfde weekend plaatsvindt - vorig jaar snel uitverkocht, net als dit jaar. Toen zijn ook heel wat Nederlandse muziekliefhebbers naar Kiewit gekomen, en dat is hen goed bevallen.”

© Sven Dillen

De affiche lijkt zich misschien meer dan afgelopen jaren op een bredere leeftijdsgroep te richten, opperen we. Om het kort door de bocht te stellen: onder andere Fred again... spreekt zeker een heel jonge generatie aan, terwijl afsluiter Queens Of The Stone Age ook de oudere bezoeker kan bekoren.

“Ik denk dat dat evenwicht tussen bands voor jong én ouder er vorig jaar ook wel al was”, zegt Luyten. “Maar het is inderdaad misschien zo dat de affiches van de jaren daarvoor meer gericht waren op een heel jong publiek. Ik zie nu ook dat ouders samen met hun kinderen naar het festival komen. Niet alleen ouders die vroeger zelf naar Pukkelpop gingen en hun kinderen nu meepakken, maar ook andersom: de jongeren die tegen hun papa en mama zeggen: ‘kom mee naar Pukkelpop’. Ons festival is er sowieso voor iedereen, jong én oud.”

© Karel Hemerijckx

Nog pak namen onderweg

Pukkelpop stevent dus net als vorig jaar op een uitverkochte editie af, zij het nu in een véél sneller tempo. “Ik denk dat we nu aan een kwart van alle namen op de affiche zitten. Daar komt nog heel wat bij”, zegt Luyten. “Tot nog toe maakten we 44 namen bekend. Het totaal aantal bands zal ergens tussen 160 en 200 komen te liggen.”

Net als andere festivals maakte Pukkelpop dit jaar de prijzen duurder, maar dat heeft duidelijk geen effect op de verkoop. “Het leven wordt duurder, en ook wij moeten daarom onze prijzen aanpassen. We hebben er hard aan gewerkt om die stijging beperkt te houden. Maar het blijkt nu inderdaad dat die stijging de bezoekers niet heeft tegengehouden om een ticket te kopen.”

De snelle verkoop toont zich ook in de boekingen op campings, hotelkamers en andere logies in de buurt van de festivalweide: die lopen veel sneller vol dan in andere jaren.

Pukkelpop vindt dit jaar plaats van 15 tot en met 18 augustus. www.pukkelpop.be

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer