© rr

Van hét VT4-gezicht tot kleurenconsulente: hoe zou het nog zijn met Hanne Troonbeeckx? “Ik doe niet aan ‘uurtje-factuurtje’”

Elke Vanelderen, de ex van Regi Penxten, postte onlangs een Instagramfoto van een etentje met enkele trouwe vriendinnen. Ook van de partij: voormalig tv-figuur Hanne Troonbeeckx (45). In een niet eens zo ver verleden was ze één van de leading ladies van VT4, maar haar tv-carrière staat al een tijd op een laag pitje. Tegenwoordig combineert ze een job als stijl- en kleurenconsulent met het begeleiden van hoogsensitieve mensen.

Wouter van Biezen

Dik twintig jaar geleden werd een piepjonge Hanne Troonbeeckx, net afgestudeerd als boekhoudster, weggeplukt uit het bouwbedrijf van haar vader om aan de slag te gaan als omroepster bij VTM. Het was het begin van een zinderende mediacarrière, die weliswaar met een valse start begon. Na amper zes maanden hield ze het aan de Medialaan voor bekeken omdat ze er naar eigen zeggen werd ‘weggepest’. Haar toenmalige baas zou haar hebben verweten ‘te dik te zijn voor tv’.

De Limburgse maakte in 2004 de overstap naar VT4 (intussen Play4), waar ze tal van (ver)bouwprogramma’s presenteerde. Het begon bij The Block, waar ze te zien was aan de zijde van Hans Otten. In het derde seizoen nam ze samen met Dieter, één van de kandidaten, een single op, die ze Together doopten. Een nummer dat nota bene werd geproduceerd door Regi Penxten.

LEES OOK. Elke Vanelderen krijgt steun van vriendinnen én fans na trouwfeest van haar ex Regi

© Frank Abbeloos

Daarna volgden nog De Brekers en Huis op Stelten, waar ze de plaats innam van Marlène de Wouters. De presentatrice werd zo een van de leading ladies van het Vlaamse televisielandschap. Tot haar contract plots afliep en niet verlengd werd. Troonbeeckx presenteerde nadien nog een programma op kookzender Njam en is nog af en toe te zien op TV Limburg, waar ze mode-advies geeft in Met Stijl. Maar verder werd het stil rond de tv-persoonlijkheid.

Naast haar presentatiewerk hield Troonbeeckx zich lang bezig met modellenwerk. Zo deed de ravissante verschijning fotoshoots voor verschillende bladen waaronder Maxim en P-magazine, waar ze tientallen keren op de cover schitterde.

Na een korte loopbaanonderbreking richtte ze in 2017 Buzzooka op, een platform voor ‘influencer marketing’, waarin het tv-gezicht bedrijven met influencers samenbracht. Bekende grote firma’s als De Bijenkorf, JBC, het Sportpaleis en Lignavita mocht ze al gauw tot haar klantenportefeuille rekenen. In het coronajaar 2020 werd het platform overgenomen door het Nederlandse bedrijf Influentials.

Carrièreswitch

Recent volgde een complete carrièreswitch. De gewezen VT4-coryfee schoolde zich vorig jaar via afstandsonderwijs om tot styliste. Een branche die perfect aansluit bij haar sporadische tv-werk bij TV Limburg. Intussen is ze zelfstandig stijl- en kleurenconsulent. Dat doet ze via haar eigen bedrijf: Hanne Troonbeeckx: Personal Stylist. “Of ik de vrouwelijke Jani zal worden? Daar ga ik helemaal voor”, vertelde Hanne eerder in Het Belang van Limburg. “Als stijlconsulent is het mijn taak om een vrouw de beste versie van zichzelf te laten zijn en haar zelfvertrouwen te vergroten. Ze zal er niet alleen fantastisch uitzien, maar zich ook fantastisch voelen.”

“Stijl gaat over veel meer dan alleen de buitenkant”, legde Troonbeeckx uit. “Het gaat om het vinden van je eigen unieke stijl die past bij wie je bent en wat je wil uitstralen. Het is een manier om jezelf te uiten en je eigenwaarde te versterken. Als je je goed voelt in wat je draagt, straal je dat uit en dat kan een enorme boost geven aan je zelfvertrouwen.”

Ze biedt drie soorten styling aan. Personal styling ‘at home’, waarbij Hanne je garderobe komt omtoveren. Met ‘Styling at the city’, wordt ze je persoonlijke winkelmaatje en geeft ze tijdens het shoppen stijladvies. Als laatste heb je nog de online-formule. Hier helpt Hanne jou met online winkelen. Een sessie van een uur kost 65 euro.

© Frank Abbeloos

Hoogsensitief

Dat werk combineert ze met haar andere passie als hoogsensitiviteitscoach, waar ze onder de ronkende naam The Happy Factory mensen wil bewustmaken van het belang van zelfzorg.

Dat idee begon te rijpen in 2015, wanneer Troonbeeckx ontdekte dat ze zelf hoogsensitief is en ze zich meer in de materie ging verdiepen. “Ik doe niet aan ‘uurtje-factuurtje’, ik leer mensen hoe ze moeten omgaan met hun hoogsensitiviteit. We focussen liever op hun goeie karaktertrekken dan op de negatieve”, liet ze daarover optekenen in HBVL. “Ik geef de mensen tips om hun energiepeil te behouden, maar ik heb natuurlijk geen pasklare antwoorden. Want iedereen loopt tegen andere zaken aan, dus dat moet geval per geval bekeken worden. En het is heerlijk om de metamorfose die ik heb ondergaan te kunnen gebruiken in mijn sessies.”

“Mijn bezigheden als hoogsensitiviteitscoach en als stijlconsulent gaan hand in hand, want beide zijn gericht op het creëren van een positieve en zelfverzekerde mindset”, aldus Troonbeeckx.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER