© JVDP

POLL. Zou u de spits mijden indien u er een financiële vergoeding voor krijgt?

Op 5 juni worden de Leien in Antwerpen “geknipt”. Mobiliteitsclub VAB vreest voor een enorme toename van de file in de koekenstad en pleit daarom voor een financiële stimulans voor automobilisten die bewust de ochtend- en avondspits vermijden. Met het project ‘spitsmijden’ konden Nederlandse automobilisten tot 120 euro per maand extra krijgen, zegt woordvoerder Maarten Matienko dinsdag.

Om de verwachte verkeersproblemen het hoofd te bieden heeft Antwerpen een circulatieplan uitgewerkt dat sterke gelijkenissen toont met dat van Gent. De stad wordt ook in zones ingedeeld en op de Ring wordt aangegeven welke afslag de bestuurder moet nemen om in een bepaalde zone terecht te komen. In tegenstelling tot in Gent zal het echter nog steeds mogelijk zijn om zich binnen het centrum te verplaatsen tussen de verschillende zones.

Dit circulatieplan kan volgens VAB enkel werken als drie op de tien huidige bestuurders uit de ochtend- en avondspits. Maar uit de ‘Stadsbarometer’ voor Antwerpen van VAB blijkt dat vooral automobilisten in het woon-werkverkeer niet geneigd zijn om hun gedrag aan te passen.

De mobiliteitsorganisatie verwacht vooral moeilijkheden vanaf het najaar wanneer mensen door het minder goede weer, weer toch naar de wagen zullen grijpen.

‘Spitsmijden’

© koen fasseur kfe

Met het project ‘spitsmijden’ wil de mobiliteitsclub automobilisten met een financiële stimulans aanzetten om voor een alternatieve vervoersoptie te kiezen. “Het is duidelijk dat autopendelaars niet of nauwelijks bereid zijn, hun gedrag aan te passen. Daarom willen we hen met dit project de kans bieden om de alternatieven, zoals de elektrische fiets en het openbaar vervoer, te proberen. In Nederland, waar het project al werd getest, bleef een derde ook na het project op een andere manier naar het werk komen”, zegt Matienko.

Per spits die een automobilist mijdt, zij het door thuis te werken, later te vertrekken of zich op een andere manier te verplaatsen, krijgt hij of zij een kleine financiële compensatie. “In Nederland heeft men ervoor gekozen om 2 euro per gemeden spits te tellen. Uiteindelijk konden automobilisten zo tot 120 euro per maand sparen.” De overheid zou dit financieel moeten ondersteunen.

Verantwoordelijkheid werkgever

Maar ook de werkgever moet zijn duit in het zakje doen, vindt VAB. “Zij weten hoe hun werknemers zich verplaatsen, wanneer ze werken en dergelijke. Daarom zouden ze meer moeten doen om hun werknemers te stimuleren voor een alternatief te kiezen”, aldus de VAB-woordvoerder.

Deze financiële en materiële stimuli moeten uiteindelijk het gedrag van de automobilist veranderen, “en dat is een gedeelde taak van overheid, werkgever en werknemer”, besluit Matienko.

‘Spitsmijden’ niet populair

Toch zal het niet evident zijn om iedereen warm het maken voor het ‘spitsmijden’. Uit de bevraging van VAB blijkt dat maar 29 procent van de autopendelaars er voorstander van is. 8 procent van de autopendelaars zegt dat ze er zeker aan zullen deelnemen indien het wordt ingevoerd. 51 procent zegt dat ze er bij voorbaat voor zullen passen.

Knip in de Leien of niet, de autopendelaar blijkt niet echt van plan te zijn de auto in te wisselen voor een ander vervoermiddel. 8 op de 10 zegt gewoon de wagen te zullen blijven gebruiken. Wie wel kiest voor een alternatief vervoer, kiest in de eerste plaats voor de fiets.

© slim naar antwerpen

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER