Ambassadeur van de middelgrote bedrijven Unlocked: groot potentieel in gaming

Birger De Geyter: "Gen Z telt al meer gamers dan sporters."
Dirk Van Thuyne Freelance journalist

In de snel groeiende gamingsector is Unlocked in Olen een naam als een klok. “Steeds meer bedrijven zien het potentieel van die markt. Ook traditionele spelers als banken gaan overstag”, zegt co-CEO Birger De Geyter.

Gaming is wereldwijd aan een stevige opmars bezig. Een bedrijf als Unlocked spint daar goed garen bij. Birger De Geyter is gepokt en gemazeld in het gamewereldje. Meer dan twintig jaar geleden startte hij zijn carrière als manager van enkele van de grootste e-sporttalenten ter wereld. Later stond hij mee aan de wieg van Unlocked – de oorspronkelijke naam was Meta – samen met zijn kompanen Gary Peeters en Steven Leunens.

Unlocked steunt op meerdere poten. Zo is het al bijna tien jaar de organisator van GameForce. Op de grootste gamebeurs van ­België stelt een keur aan standhouders de nieuwste technologie en games voor. Bezoekers kunnen er games, accessoires en merchandising kopen. De jongste editie vond vorig najaar plaats in Brussels Expo en trok zo’n 15.000 bezoekers. Intussen voert Unlocked het beursconcept uit naar het buitenland, onder meer naar Nederland, waar al drie edities achter de rug zijn.

‘Er bestaat bij de bedrijven nog een beetje koudwatervrees voor de sponsoring van gaming’

GameForce is ook het strijdtoneel voor allerlei gamecompetities, de tweede activiteit van het bedrijf. In 2022 haalde Unlocked de PGL Major, het wereldkampioenschap van het schietspel Counter-Strike: Global Offensive naar ons land. Na een voorronde kwamen acht internationale topteams naar het Antwerpse Sportpaleis om er te strijden voor een prijzenpot van 1 miljoen dollar. De organisatie verkocht voor dat evenement meer dan 40.000 tickets.

Consultancy

Gaming is big business geworden en krijgt ook steeds meer aandacht in de marketingwereld. “Iedereen vindt het normaal dat bedrijven aan sportsponsoring doen, maar voor gaming bestaat soms nog een beetje koudwatervrees. Intussen telt Gen Z, de generatie geboren tussen 1995 en 2012, al meer gamers dan sporters. Steeds meer bedrijven zien het potentieel van deze markt. Ook traditionele spelers als banken gaan nu overstag”, vertelt Birger De Geyter.

Dankzij zijn jarenlange expertise en diepgaande kennis van de gamewereld profileert Unlocked zich steeds nadrukkelijker als gespecialiseerd consultancybureau. “We helpen de bedrijven bij de uitwerking en realisatie van hun gamingstrategie. We hebben al een hoop gerenommeerde namen in ons klantenbestand ­zitten. Denk maar aan AB InBev en Carrefour”, aldus De Geyter. “Het voordeel van die activiteit is dat ze schaalbaar is en dat ze internationaal deuren kan openen. Het is duidelijk dat het potentieel van Unlocked gigantisch is.”

Partner Content