Het aanbod van vleesvervangers in de winkel wordt steeds groter
Copyright 2020 The Associated Press.All rights reserved

Plantaardig eten wordt alsmaar goedkoper: "Prijs hoeft geen drempel meer te zijn"

Het prijsverschil tussen plantaardige en dierlijke producten wordt steeds kleiner. Vegetarisch eten hoeft niet meer zo duur te zijn als een paar jaar geleden. Toch blijkt de prijs voor veel mensen nog een (mentale) drempel te zijn om af en toe vegetarisch of veganistisch te eten. De Veggie Challenge wil tijdens de maand maart alle Belgen uitdagen om minder vlees te eten.

Xavier Taveirne is jouw consumentenman. Hij presenteert elke werkdag tussen 9 uur en 10 uur WinWin op Radio2. Heb je een vraag, tip of probleem? Mail naar winwin@radio2.be. 

Voor veel mensen staat plantaardig eten vaak nog gelijk aan veel geld uitgeven, maar dat is steeds minder het geval. ProVeg is een internationale organisatie die zich inzet voor plantaardige voeding. Ze deed in 2022 onderzoek naar het prijsverschil tussen dierlijke en plantaardige producten.

Prijs is nog steeds de grootste drempel voor mensen om voor plantaardige producten te kiezen, maar dat hoeft niet

Fien Louwagie, ProVeg

Twee derde van de onderzochte producten zit in dezelfde prijsklasse als de dierlijke tegenhangers. Heel wat plantaardige producten zijn zelfs goedkoper. ProVeg deed een steekproef met de zeven meest gangbare producten (gehakt, fishsticks, melk of plantaardige drinks, ...). Bij de meeste supermarkten is een boodschappenmandje met veganistische producten erin goedkoper dan een mandje gevuld met de dierlijke varianten.

"De prijs is nog steeds de grootste drempel. Het houdt mensen tegen om plantaardig te eten, maar dat hoeft niet meer", vertelt Fien Louwagie van ProVeg.

Er zijn zelfs enkele producten die bijna altijd goedkoper zijn wanneer je ze plantaardig koopt. Zo is koemelk vaak duurder dan een veganistisch alternatief zoals sojadrink. Vlees is ook vaak duurder dan bijvoorbeeld plantaardige burgers of gehakt.

Veggie of vegan, wat is het verschil?

Kortgezegd eet een vegetariër geen dieren. Iemand die vegetarisch of veggie eet, eet dus geen gevogelte, vlees of vis. "Sluipvleesjes" zoals snoep met gelatine erin passen evenmin in een vegetarisch dieet, aangezien hier dierenbeenderen in verwerkt zijn.

Mensen die veganistisch of plantaardig eten, vermijden niet alleen vlees, gevogelte of vis, maar alle dierlijke producten. Dus ook eieren, boter of melk.

In Nederland worden de afkortingen "vega" en "vegan" gebruikt op verpakkingen. Als je in een Nederlandse supermarktketen een product koopt met een "vega"-label erop, is dat geen veganistisch product, maar een vegetarisch product.

Duurdere grondstoffen betekenen duurder vlees

Els Breugelmans is professor Marketing aan de KU Leuven. "De prijskloof tussen vlees en vegetarische of veganistische producten wordt steeds kleiner. Plantaardige producten zijn vandaag zelfs vaak goedkoper." En daar zit de inflatie voor iets tussen.

Door de prijs van plantaardige producten laag te houden, trekken supermarkten een nieuw cliënteel aan

Els Breugelmans, professor Marketing (KU Leuven)

Enerzijds heb je voor de productie van vlees veel grondstoffen nodig, zoals graan om de dieren mee te voederen. Als de prijs van graan stijgt, stijgt dus ook de prijs van het vlees. Plantaardige alternatieven hebben minder grondstoffen nodig en zijn dus minder afhankelijk van deze prijsveranderingen.

Anderzijds valt er minder winst te maken op vlees, omdat dat een product is waarvan consumenten de prijzen goed in de gaten houden. Wanneer prijzen stijgen, is er daarom weinig ruimte om dat op te vangen en maken supermarkten minder winst op vlees. Plantaardige producten hebben een hogere winstmarge. Wanneer de prijzen stijgen, moeten die extra kosten vaak niet worden doorgerekend aan de eindconsument, maar vangen de supermarkten het verschil zelf op.

Plantaardig eten wordt populairder

"De groep consumenten die op zoek gaat naar plantaardige producten groeit. Als supermarkt is het fijn om je daarop te profileren", legt Els Breugelmans uit. "Door de prijs van plantaardige producten laag te houden, trek je een nieuw cliënteel aan."

Er zijn ook steeds meer producenten met een plantaardig aanbod. De afzetmarkt wordt groter, waardoor er efficiënter kan worden geproduceerd. De prijs kan daardoor makkelijker omlaag.

 Je bent geen weirdo meer als je vegetarisch eet

Els Breugelmans, professor Marketing (KU Leuven)

"De Veggie Challenge alleen zal de prijs van plantaardige voeding niet verlagen, maar zulke initiatieven zorgen er wel voor dat plantaardig eten meer aanwezig is in onze levens," vertelt Els Breugelmans. "Het wordt zo meer aanvaard en normaler om vlees links te laten liggen. Je bent geen weirdo meer als je vegetarisch eet."

"Je komt niet per se buiten met een duurdere winkelkar als je voor plantaardige voeding kiest", concludeert Els Breugelmans. "Het hangt ervan af wat je meeneemt, maar dat is bij alles zo. De prijskloof tussen dierlijke en plantaardige producten is niet zo groot meer en wordt steeds kleiner."

Meest gelezen