Rijbewijs

Politie betrapt elke dag 63 chauffeurs met een rijverbod

Weg met het papieren rijbewijs, vindt verkeersveiligheidsinstituut Vias: “Voer een digitaal rijbewijs in.”© belga

De politie betrapte vorig jaar elke dag gemiddeld 63 bestuurders met een rijverbod. “Voer een digitaal rijbewijs in, zodat de controle daarop veel efficiënter kan”, zegt veiligheids­instituut Vias.

Werner Rommers

In 2022 liepen gemiddeld elke dag 46 bestuurders met een rijverbod tegen de lamp. Vorig jaar werden de controles opgetrokken, en steeg dat gemiddelde naar 63 bestuurders per dag. Dat blijkt uit cijfers die N-VA-Kamerlid Wouter Raskin bij minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) opvroeg. Met als uitschieter oktober vorig jaar: die maand vatte de politie 2.200 bestuurders met een rijverbod, of maar liefst 71 bestuurders per dag.

105.000 rijverboden

Bij verkeersveiligheidsinstituut Vias zijn ze niet verbaasd over de bijna 23.000 bestuurders met een rijverbod die vorig jaar tegen de lamp liepen. “Jaarlijks spreken de rechtbanken in ons land zo’n 105.000 rijverboden uit”, zegt Vias-woordvoerder Stef Willems. Willen we dat het rijverbod beter wordt nageleefd, dan moet de politie op het terrein veel efficiënter kunnen controleren, klinkt het.

“De huidige Mercurius-databank, die de politie gebruikt voor controles van rijbewijzen, is weliswaar een enorme stap vooruit in vergelijking met enkele jaren geleden,” zegt Raskin, “maar tegelijk moeten we durven toegeven dat die databank vandaag nog enkele belangrijke hiaten vertoont. En die moeten er zo snel mogelijk uit.”

“Want alle experts zijn het erover eens: die 23.000 bestuurders die vorig jaar tegen de lamp liepen, dat is maar het topje van de ijsberg”, vervolgt Raskin. “In werkelijkheid vegen nog veel meer bestuurders zonder enige schroom hun voeten aan een rijverbod omdat ze weten dat de pakkans erg klein is.”

Slot op rijbewijs

Naar aanleiding van het dodelijke ongeval met twee wieler­toeristen in Gent gaf ook minister van Justitie Paul Van Tigchelt (Open VLD) toe dat de Mercurius-databank nog niet 100 procent up-to-date is. Sommige bestuurders met een rijverbod worden zo tijdens een politiecontrole compleet ongemoeid gelaten. “Er wordt aan gewerkt, maar toegegeven: dat gaat de nodige tijd vragen”, aldus de minister.

Vias pleit daarnaast voor de invoering van een digitaal rijbewijs. Een rijbewijs ‘in the cloud’, zodat justitie meteen aan dat rijbewijs informatie over opgelegde rijverboden kan toevoegen. “Een digitaal rijbewijs maakt het voor de politie veel eenvoudiger om rijden zonder geldig rijbewijs te controleren. En het maakt het op termijn ook mogelijk om een ‘rijbewijsslot’ in te voeren, een systeem waarbij een auto alleen start wanneer je over een geldig rijbewijs beschikt.”

De controle van het rijverbod is volgens Vias een erg belangrijke schakel om het verkeer veiliger te maken. “Uit onderzoek weten we immers dat 80 procent van de mensen die ooit een rijverbod kreeg opgelegd, nadien nog eens voor de politierechter moet verschijnen omdat ze opnieuw serieus in de fout zijn gegaan. Het is daarom erg belangrijk om die groep bestuurders goed bij de les te houden.”