Directie Brussels Airlines: “Nieuwe stakingen hebben geen zin, we zitten op de limiet”
De directie van Brussels Airlines heeft een voorstel op tafel gelegd voor een gemiddelde koopkrachtverhoging van 6 procent voor de zowat 3.400 werknemers van de luchtvaartmaatschappij. Dat is echt de limiet, liet CEO Dorothea von Boxberg tijdens een persconferentie over de jaarcijfers weten. “Zelfs als er meer stakingen zijn, zullen we niet verder gaan.”
Er is al een tijdje sociale onrust bij Brussels Airlines over de verloning en de arbeidstijd, zowel bij piloten, stewards, stewardessen als grondpersoneel. Het personeel deed toegevingen tijdens de coronacrisis, maar wil een deel van de koek nu de maatschappij weer in betere financiële papieren zit. Na vijf verliesjaren was er in 2023 weer winst. De operationele winst kwam uit op een recordniveau van 53 miljoen euro.
“Fatsoenlijk aanbod”
Maar de toestand is nog fragiel, benadrukt de directie van Brussels Airlines. “We moeten erover waken dat we een leefbaar bedrijf blijven en dat we niet alles weer verliezen na amper één jaar winst”, aldus de CEO. De operationelewinstmarge (3,4 procent) zit ook nog niet op het beoogde niveau van 8 procent.
De directie gaf aan dat de vakbonden tijdens de onderhandelingen een aantal terechte zaken op tafel hebben gelegd, waar zij naar eigen zeggen ook op is ingegaan. Er ligt nu een “erg fatsoenlijk aanbod” op tafel, met gemiddeld 6 procent koopkrachtverhoging voor het personeel (bovenop een indexering van 4 procent dit jaar). “Er zijn zelfs uitschieters tot 12 procent voor sommige werknemers.” De kostprijs van het voorstel komt overeen met zowat een zesde van de winst van vorig jaar, ofwel een 9 miljoen euro.
“Standpunten ver uit elkaar”
Dat is voorlopig niet voldoende voor de vakbonden. Gisteren werd een verzoeningsprocedure voor de piloten zonder resultaat afgesloten. “De standpunten liggen nog heel ver uit elkaar”, gaf financieel directeur Nina Öwerdieck toe. Zo zou er aan vakbondszijde in sommige gevallen het drievoudige geëist worden van wat de directie biedt, zo viel te horen in de marge van de persconferentie.
Eerder dit jaar waren er al verschillende stakingsacties. Die kostten de luchtvaartmaatschappij samengeteld 4 miljoen euro. Het is zeker niet uit te sluiten dat er nog stakingen volgen, maar dat heeft volgens de directie geen zin. “We zitten op de limiet tot waar we kunnen gaan.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Brussels Airlines boekt recordwinst
-
KIJK. Het schokkend moment waarop stomdronken Celtic-hooligan agenten en stewardess slaat
De Turkse politie moest zaterdag een agressieve Schot uit een vliegtuig halen op de luchthaven van Antalya. De supporter van voetbalclub Celtic had alcohol mee aan boord gesmokkeld en sloeg agenten en een stewardess. -
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
PREMIUM
Voordelig citytrippen met een local als gids: krijg je écht waar voor je vrijwillige bijdrage? “5 euro is een peulschil vergeleken met officiële tour”
Je ziet ze al langer in populaire citytripsteden: excursies begeleid door een local, die je voor een vrijwillige bijdrage door de stad loodst. Maar hoe kwalitatief is zo'n toer eigenlijk? En kan je echt betalen wat je maar wil? Onze reisexpert Johan Lambrechts deelt zijn ervaringen én tipt hoe je het makkelijkst zo'n plaatselijke gids kunt boeken. “Ik heb zo al heel wat sfeervolle, onbekende plekjes ontdekt.” -
Bemiddeling voor piloten Brussels Airlines levert geen resultaat op: “We beraden ons komende dagen over wat we nu gaan doen”
-
Weg met al die Instagram-toeristen: Japan blokkeert prachtig uitzicht op Mount Fuji met lelijk scherm
-
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
Het kwik klimt dit weekend naar 24 graden volgens het KMI en dus zet de Belgische kust zich schrap. Voor de dagjesmensen die met de wagen naar zee willen afzakken: waar parkeer je het goedkoopst of zelfs helemaal gratis in de tien kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij - van Knokke-Heist tot De Panne - en delen interessante bespaartips. -
PREMIUMreportage
Onze reporter op driedaagse wijntour langs de Costa Brava: “Hier worden 2,7 miljoen kilo druiven verwerkt tot 1,9 miljoen liter wijn en 2,24 miljoen flessen”
Hoe werd een middeleeuws stadje het hart van moderne wijnmakerij? Vulpellac is slecht één van de vele verrassingen die je tegenkomt tijdens een wijntour langs de Spaanse Costa Brava. Een driedaagse reis waarbij ‘hoog ecologisch’ en ‘hypermodern’ gelijk staan aan hoog smaakgehalte. Onze reporter neemt je mee door groene velden, glazen corridoren en ontdekt het geheim achter de unieke wijnen van deze regio. -
Vliegreis? Parkeren op Zaventem dit jaar duurder, Charleroi fors goedkoper