© ATV

Verkeerslichten op A12 tussen Wilrijk en Aartselaar verdwijnen en maken plaats voor drie korte tunnels: werken starten in 2030

Wie via de A12 van Antwerpen naar Brussel of omgekeerd rijdt, zal binnen enkele jaren niet meer voor het verkeerslicht staan tussen Wilrijk en Aartselaar. De Vlaamse regering heeft zich vrijdag achter een voorkeurstracé met drie korte tunnels geschaard. Vandaag zijn er vijf kruispunten die onoverzichtelijk en gevaarlijk zijn, “daarom hebben deze kruispunten een grondige upgrade nodig”, aldus Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld).

FD
Bron: BELGA

Drie studiebureaus kregen in 2020 de opdracht van Agentschap Wegen en Verkeer om alternatieven uit te werken voor de gevaarlijke strook, met kruispunten die jaarlijks voor verkeersslachtoffers zorgen. De studie was een samenwerkingsverband van drie studiebureaus: SBE, Antea Belgium en Transport & Mobility Leuven. Maar ook bewoners, experts en belanghebbenden werden intensief betrokken bij het proces. Dat zorgde niet alleen voor een breder begrip van lokale noden, maar droeg ook bij aan de versterking van het draagvlak voor de herinrichting.

Uit de uitgebreide studie kwamen drie alternatieven voort die onderworpen werden aan een milieueffectrapportage (MER), een verkennend tunnelveiligheidsonderzoek en een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA). Uiteindelijk kiest de regering nu dus voor de optie met de drie korte tunnels als meest optimale oplossing. Die biedt de beste doorstroming, met een snelheid van 90 kilometer per uur, en zorgt ook voor de beste tunnelveiligheid.

Concreet wordt de A12 ondertunneld met drie korte tunnels onder de grootste kruispunten. Er komt een tunnel ter hoogte van de Terbekehofdreef en Atomiumlaan, het kruispunt Cleydaellaan en Kontichsesteenweg en het kruispunt Bist en Langlaarsteenweg.

© AWV

Bovengronds worden conflictvrije kruispunten ingericht. In het voorstel komt daarnaast een aparte busbaan op de N177, de zijbaan van de A12, en tweerichtingsfietspaden aan beide zijden van de rijweg. Het is het enige alternatief met twee volwaardige op- en afrittencomplexen, tussen de Atomiumlaan en Cleydaellaan en tussen de Cleydaellaan en Bist. Waar mogelijk zijn ook keerlussen voorzien op de tunneldaken.

© AWV

“Vandaag zijn vijf kruispunten op de A12 en N177 in Aartselaar en Wilrijk-Zuid druk en onoverzichtelijk, wat de veiligheid op de A12 van Bist/Langlaarsteenweg tot en met Terbekehofdreef/Atomiumlaan in het gedrang brengt”, zegt Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld). “Daarom hebben deze kruispunten een grondige upgrade nodig. Naast de optimalisatie van de veiligheid en doorstroming voor zowel fietsers, voetgangers, het openbaar vervoer, als het gemotoriseerd verkeer, moet de barrière die de A12 vormt ook zo veel mogelijk weg.”

Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen - Waasland is bijzonder opgetogen. “Na een jarenlange studieperiode is gekozen voor de beste optie: een variant die doorstroming en leefbaarheid combineert. Een uitstekende zaak voor de economische ontsluiting van de regio”, aldus Philippe Heyvaert, secretaris-generaal van Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. “In 2018 startte ons intens pleidooi om deze loodzware verkeersknoop definitief te ontwarren.”

“In december vorig jaar hebben we er samen met de lokale besturen van Aartselaar, Wilrijk, Rumst, Hemiksem, Niel, Schelle en Hoboken bij de Vlaamse minister van Mobiliteit Lydia Peeters nogmaals op aangedrongen om zo snel mogelijk een beslissing te nemen. We zijn dus zeer tevreden dat minister Peeters nu ruimte maakt om het project te realiseren.​​

Het ontwerp moet nu technisch worden uitgewerkt en de vergunningsprocedure doorlopen. De werken starten ten vroegste in 2030, is te horen bij Wegen en Verkeer.

© Agentschap Wegen en Verkeer

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Meest gelezen