VAB-werknemer én 'uitvinder' Paul Van Lil bij de eerste interventiewagen met zonnepaneel op het dak.
Volledig scherm
PREMIUM
VAB-werknemer én 'uitvinder' Paul Van Lil bij de eerste interventiewagen met zonnepaneel op het dak. © ID/ Sebastiaan Franco

Paul (58) legt zonnepanelen op dak van elektrisch busje: waarom doen we dit niet bij elke wagen?

Hij had al een zonnepaneel op zijn caravan liggen en dat leverde opvallend veel extra stroom op, ondervond Paul Van Lil (58). Dus stapte hij naar zijn baas bij pechverhelpingsdienst VAB, met het idee om op het dak van één van hun nieuwe elektrische busjes zo'n zonnepaneel te leggen. En kijk, nu rijdt zo'n busje vlot 80 kilometer verder. Zijn idee is zo tegelijk even geniaal als eenvoudig, waardoor dé vraag zich meteen stelt: waarom ligt er op úw elektrische auto geen zonnepaneel?

76 reacties

  • Erna Frederickx

    2 maanden geleden
    Wij hebben een ioniq 5 balance solar dus met zonnepanelen.
  • Gerard Vanmeneer

    2 maanden geleden
    Zonnepanelen op dak vereisen een aanpassing van de carrosserie. Veel succes bij de keuring.
  • Geert Tamsyn

    2 maanden geleden
    Rudy Verbelen ,waterstof voor auto’s druist in tegen alle wetten van de fysica en de economie. Waarom zou ik een 70% rendementsverliezende, dure en risicovolle omweg via waterstof maken, als ik elektriciteit rechtstreeks kan aanwenden om mijn auto voort te bewegen? Batterijen worden gerecycleerd, want ze zitten boordevol waardevolle materialen. Een waterstofauto heeft ook een batterij.
  • richard lenssens

    2 maanden geleden
    Waar komt die mee ?.Hij moet eens in de camper wereld gaan kijken hè,dat is al lang normaliteit dat er panelen op dak liggen.
  • pieter Van Ceunebroeck

    2 maanden geleden
    Eerst zonnepanelen uitvinden die veel meer opbrengen… dan pas krijg je winst. Auto heeft 16-22 kWh nodig per 100km. Per uur dus. Ik heb 14 zonnepanelen op mijn dak die Max. een dikke 4kwh opbrengen. Zal Nun wreed lange zonneauto zijn… maar dan moet de zon nog schijnen e!