© ATV

KAART. De bouw van de bypass aan het Sportpaleis is maar één van de 41 grote werven op onze snelwegen

Er zijn dit jaar op 41 plaatsen in Vlaanderen grote werken op autosnelwegen gepland. Goed voor 902 miljoen euro aan investeringen, Oosterweel niet meegerekend. Eén van die werken, met erg zware impact, begint maandag al.

Koen Baumers

Opnieuw en opnieuw en opnieuw wordt het filerecord verbroken. 852, dat is het meest recente. Files worden uitgedrukt in kilometeruren, een meeteenheid die aanduidt hoeveel kilometer file er zou staan als de gemiddelde werkdag één uur duurde.

Nooit eerder lag de filezwaarte zo hoog als in januari 2024. Vervolledigen de top-vijf: december, november, augustus en september 2023. We moeten al terug naar februari 2023 om een cijfer te vinden dat lager ligt dan het record net voor de coronapandemie - 775.

Filekoning Antwerpen

Het zwaartepunt van al die files ligt in Antwerpen, en het is daar dat er maandag een extra uitdaging bij komt. Vanaf 11 maart gaat op de buitenring ter hoogte van het Sportpaleis één rijstrook dicht en worden de drie overblijvende versmald. Sowieso een recept voor nog meer structurele files. En zodra er op die locatie of in de file ervoor een ongeval gebeurt, wordt er pas echt zware hinder voorspeld.

De rijstrook wordt er afgesloten om te kunnen werken aan “de Bypass”, een tijdelijke snelweg die toelaat om in een latere fase het viaduct af te breken en de definitieve ringweg aan te leggen. Ook die Bypass heeft maar drie rijstroken en zal tot 2030 worden gebruikt.

LEES OOK. Smallere rijstroken en maximum 70 km/u: hinder door bouw bypass op Antwerpse Ring begint maandag pas echt

Zware hinder

Het is maar één van de liefst 41 locaties langs Vlaamse snelwegen waar dit jaar werken zijn gepland. En dat brengt meer dan eens zware hinder met zich mee. De bruggen boven de E313 in Ranst tijdens de paasvakantie, de spitsstrook tussen Lummen en Hasselt-West vanaf de zomer, een fietsbrug boven de E40 in Heverlee in het najaar… Maar het gaat volgens het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om noodzakelijke ingrepen, die de veiligheid en de levensduur van onze wegen verhogen.

Uiteenlopende ingrepen

“De ingrepen zijn zeer uiteenlopend, van vernieuwingen van het wegdek tot de plaatsing van geluidschermen, het aanleggen van spitsstroken en de ombouw van verkeerscomplexen”, zegt Vlaams minister van Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD). “Maar de focus ligt ook dit jaar op de vernieuwing van onze zogenaamde kunstwerken. Met herstellingen en renovaties aan zestien bruggen en viaducten en zeven tunnels zetten we een flinke stap vooruit in het wegwerken van de onderhoudsachterstand.”

Het AWV vraagt weggebruikers om zich op voorhand te informeren over de geplande werken en start een campagne daarover. Het heeft ook de werken afgestemd met andere bouwheren om “gelijktijdige grote wegenwerken in dezelfde omgeving te vermijden en omleidingsroutes vooraf te onderzoeken om ze hindervrij te houden”.

De werken met de meeste hinder gebeuren ’s nachts, in het weekend en in vakantieperiodes. “En er worden telkens zo veel mogelijk rijstroken vrijgehouden, door bijvoorbeeld te werken aan bruggen vanop de berm.”

Er zullen zoals de voorbije jaren ook bemande controles, semi-vaste snelheidscamera’s en mobiele trajectcontroles worden ingezet. Op de werven zijn dag en nacht arbeiders aan het werk. “Bij het inrichten van een werf worden zeer strikte maatregelen genomen om de veiligheid aan de werfzone te verhogen. “We vragen bestuurders om de snelheidslimiet en signalisatie te respecteren”, zegt Peeters. “Wees extra aandachtig bij het naderen van een werfzone.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER