Een werktrein op de werkplaats van Infrabel in Brugelette.
Foto: VRT NWS

Infrabel vernieuwt hogesnelheidslijn naar Frankrijk, hogesnelheidstreinen omgeleid in augustus

Spoorwegbeheerder Infrabel gaat de komende 10 jaar grote delen van de hogesnelheidslijn tussen Brussel en Frankrijk vernieuwen. De oudste hogesnelheidslijn van het land is 27 jaar oud en begint tekenen van veroudering te vertonen. De werken starten dit jaar en zullen 10 jaar duren. Tussen 12 en 30 augustus zal het treinverkeer worden omgeleid via het klassieke spoornet.

De zogenoemde HSL 1 is in gebruik genomen in 1997 en verbindt Brussel-Zuid met het Franse hogesnelheidsnet naar Rijsel, Parijs en de Kanaaltunnel. Elke dag rijden er een 100-tal treinen over met zo'n 300 kilometer per uur. Het gaat vooral om Eurostartreinen naar Londen en Parijs en om Franse TGV's naar bestemmingen in Oost-, West- en Zuid-Frankrijk. 

De laatste jaren beginnen de sporen hier en daar tekenen van veroudering te vertonen. Daarom gaat Infrabel de komende 10 jaar verschillende delen van de hogesnelheidslijn stapsgewijs vernieuwen.

De eerste fase van de werken begint deze zomer. Daarom zal het treinverkeer op de spoorlijn tussen 12 en 30 augustus worden onderbroken tussen Ghislenghien, een deelgemeente van Ath, en Antoing.

De hogesnelheidstreinen van en naar Parijs zullen worden omgeleid via Bergen, die van en naar Londen via Doornik. Dat betekent dat ze een 30-tal minuten langer onderweg zullen zijn.

Bij de planning van de werken is rekening gehouden met de Olympische Spelen in Parijs. Ze worden opgestart na de slotceremonie.

10 jaar, 310 miljoen euro

Volgens Infrabel moet de hogesnelheidslijn tegen 2035 volledig vernieuwd zijn. Daarvoor wordt een budget van 310 miljoen euro voorzien.

Om de hinder voor de treinreizigers te beperken zal ook 's nachts worden gewerkt. Wel zal het treinverkeer elk jaar gedurende 2 weken onderbroken worden.

"Door de robuustheid en betrouwbaarheid van het spoornet verder te verbeteren, zullen de vernieuwingswerken deze spoorverbinding in het hart van Europa namelijk nog performanter maken", zegt minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo).

De hogesnelheidslijn naar Frankrijk is belangrijk voor het station Brussel-Zuid, vanwaar hogesnelheidstreinen verder rijden richting Duitsland en Nederland. 

Meest gelezen