Vlaams minister-president Jambon (N-VA): "Er zijn privé-investeerders geïnteresseerd in Van Hool”
Er hebben zich al private partners gemeld die in het kapitaal van busbouwer Van Hool willen stappen. Dat heeft Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) gezegd in ‘Villa Politica’ en wordt bevestigd door het kabinet van minister van Economie Jo Brouns (CD&V). Maar het is wel nog te vroeg om nu al te zeggen dat Van Hool gered is van het faillissement, nuanceert Jambon.
KIJK. Jambon: “Het is geen optie om alleen in het kapitaal te stappen”
De crisismanager bij Van Hool stelde maandag zijn herstructureringsplan voor. Daarbij vallen in eerste instantie 1.100 afvloeiingen, omdat de productie van bussen naar Noord-Macedonië verhuist. Als er tegen het einde van de maand geen financiële hulp komt, dreigt bovendien het faillissement. De Vlaamse regering liet daarop weten dat Vlaanderen niet als enige partij zal investeren. Daarvoor is ook een nieuwe private partner nodig.
Maar wie wil er investeren in een verlieslatend busbedrijf? Volgens Jambon zijn er verschillende kandidaten opgedoken. “Er zijn kandidaten, maar in zo’n dingen zijn er altijd cowboys en valabele kandidaten. Ook dat moet tegen het licht worden gehouden”, zei hij tegen ‘Villa Politica’. Jambon wilde verder discreet blijven en - na een belronde door onze redactie - bleven ook in de Wetstraat de lippen stijf op elkaar.
Vlaams minister van Economie Jo Brouns (CD&V) wilde tijdens het actuadebat in het parlement ook geen “valse beloftes” doen, maar bleef wel positief. “Het gaat, op het eerste zicht, om een heel sterk plan”, zei Jo Brouns. Ook bij de sociale partners heerst volgens de minister een groot geloof in crisismanager Marc Zwaaneveld. “Hij verdient alle kansen om een doorstart mogelijk te maken”, aldus Brouns.
KIJK OOK. Vlaams minister van Economie Jo Brouns (CD&V) over Van Hool
Loonkost
Oppositiepartij PVDA stelde woensdag vragen bij de robuustheid van het plan van Zwaaneveld. “Het is geen sterk plan”, zei Jos D’Haese. “Men wil de productie van luxebussen uitbesteden aan Noord-Macedonië, waar men er vandaag nog niet in slaagt om lijnbussen deftig af te leveren. Dit zal op termijn ook leiden tot een faillissement. Het probleem is niet de loonkost, maar een verouderde fabriek die totaal inefficiënt is.”
Dat de loonkost niet het probleem zou zijn, werd krachtig tegengesproken door onder meer Axel Ronse van N-VA. “Zelfs de loonkosthandicap met de buurlanden bedraagt al 1,7 procent”, zei hij. Volgens Ronse moeten we dringend naar een verlaging van de belasting op loon, een federale bevoegdheid.
“Maar ook de Vlaamse regeringen dragen een stevige verantwoordelijkheid”, zei Staf Aerts van Groen. “Vijf jaar geleden had Vlaanderen via De Lijn vol de kaart moeten trekken van e-bussen. Dit gebeurde niet, waardoor Van Hool deze boot miste.” Ook Thijs Verbeurgt (Vooruit) sluit zich daarbij aan. “De vorige en de huidige Vlaamse regeringen hadden vroeger een volmondige keuze moeten maken voor elektrische bussen.”
Maurits Vande Reyde van Open Vld wees tot slot op de gevaren van een overheidsinterventie. Die kan onrealistische verwachtingen scheppen of het gelijke speelveld ondermijnen. “Dit debat gaat ook over andere bedrijven”, zei Vande Reyde. “Want andere ondernemers in de problemen kunnen niet zomaar aankloppen bij de Vlaamse overheid.”
LEES OOK:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Zieke zelfstandige is vaak voor langere tijd out dan zieke werknemer
Als zelfstandigen ziek worden, blijven ze vaker dan werknemers langdurig thuis, blijkt uit nieuw onderzoek van het Intermutualistisch Agentschap (IMA) en het Riziv. ‘De Tijd’ bericht vandaag over het onderzoek, waarvoor jarenlang 220.000 mensen werden opgevolgd. -
-
Bart De Wever (N-VA) op verkiezingscongres: “Gedaan met Vivaldi, gedaan met hardwerkende Vlaming uit te persen en uit te lachen”
-
Multipharma neemt CM-apotheken over
De apotheekgroep Multipharma neemt de 88 apotheken van zorgretailer Goed, onderdeel van de Christelijke Mutualiteit (CM), over. Dat heeft Multipharma maandagavond aangekondigd. Het Multipharma-netwerk wordt zo in één klap een derde groter. -
198
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
-
PREMIUM
50-plussers zwaar gediscrimineerd op de arbeidsmarkt. Wat dan met de mensen die bij Van Hool ontslagen zijn?
-
Leerling (15) krijgt klappen bij verlaten van school in Lier: “Ze vroegen zijn naam en dan… baf”
Een 15-jarige leerling van Campus Arthur Vanderpoorten van Atheneum Lier heeft vrijdag na schooltijd klappen moeten incasseren. Op beelden die gretig worden gedeeld is te zien hoe twee jongeren hem stampen en in het gezicht slaan. Volgens de moeder van het slachtoffer moet de stad dringend actie ondernemen om herhaling te voorkomen.Lier -
Minister van Werk Dermagne (PS) doorbreekt stilte in dossier Van Hool: “Het maakt niet uit of het om een Vlaams, Brussels of Waals bedrijf gaat”
Federaal minister van Werk Pierre-Yves Dermagne (PS) heeft voor het eerst gereageerd op het banenverlies bij de Vlaamse busbouwer Van Hool. In een interview bij La Première op de RTBF wuifde hij de kritiek op zijn afwezigheid weg. “Als werknemers hun baan dreigen te verliezen, maakt het niet uit of het om een Vlaams, Brussels of Waals bedrijf gaat.” -
Woonzorgcentra in Vlaanderen zijn vaak al heel duur en dan moet je soms nog bijbetalen voor extra’s: “1,5 euro voor wafeltje in plaats van koekje tijdens kerstdiner”
62 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFilip Vallenpint
Raphaël Defour
rik casteleyn
Eric De Baeremaeker
jan boden