Rechters verbieden boeren om havens van Antwerpen en Zeebrugge donderdag te blokkeren, havenschepen De Ridder opgelucht

De rechtbank van eerste aanleg in Antwerpen heeft een verbod uitgesproken om de toegangswegen tot de Antwerpse haven te versperren. De beslissing komt er na een kort geding, aangespannen door het Havenbedrijf. Elke vastgestelde inbreuk leidt tot een dwangsom van 1.000 euro per persoon per uur. Havenschepen Annick De Ridder (N-VA) is opgelucht.

Jonas Rosquin

De grootschalige protestacties van de boeren eerder dit jaar bleven niet zonder gevolg. De Vlaamse regering ging rond de tafel zitten met enkele vertegenwoordigers en ook Europa paste haar wetgeving aan om de boeren tegemoet te komen en zo nieuw protest in de kiem te smoren.

Maar dat is buiten de boerenbeweging Verenigde Jonge Landbouwers, geruggensteund door de Belgische divisie van de Farmers Defence Force (FDF), gerekend. Zij willen strijd blijven voeren en richten nu hun pijlen op de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Gent, met het stikstofdecreet als inzet. Door filterblokkades op te werpen dreigen die moeilijk bereikbaar te worden en wordt opnieuw gevreesd voor grote economische schade.

LEES OOK. Nieuw boerenprotest richt vizier opnieuw op Vlaamse havens: “Kritische infrastructuur afsluiten is onwettig en heeft niets te maken met recht op betogen”

Verzoekschrift

Woensdag vaardigde de rechter in kort geding een eenzijdig verzoekschrift uit dat boeren donderdag verbiedt om de haven van Antwerpen te blokkeren en de toegang tot de openbare weg te verhinderen. Als zij dat toch doen riskeren ze een dwangsom van 1.000 euro per uur. De rechter laat de politie toe de identiteitspapieren van de ordeverstoorders te vorderen en een gerechtsdeurwaarder mag de nummerplaten noteren van voertuigen die de weg blokkeren.

In zijn verzoekschrift lijst de rechter een reeks belangrijke invalswegen, op- en afritten en snelwegen op die de boeren niet mogen afzetten. Daaronder ook de R2 en de Tijsmans-, Liefkenshoek- en Beverentunnels, de A12 in het noorden van Antwerpen en de E34 bij de Waaslandhaven.

Later op de avond legde ook de Brugse rechtbank een gelijkaardige dwangsom op voor het geplande boerenprotest aan de haven van Zeebrugge. Dat bevestigt Apzi-Voka West-Vlaanderen woensdagavond.

LEES OOK. Oud-profrenner Wim Vansevenant is nu boer en steunt het protest: “Groot gelijk dat ze de havens lamleggen”

Havenschepen De Ridder: “Recht op betogen is welomlijnd”

Annick De Ridder© Jeroen Hanselaer

Antwerps havenschepen en voorzitter van het Havenbedrijf Annick De Ridder (N-VA) had de initiatiefnemers afgelopen weekend al omschreven als “herrieschoppers” en dreigde met gerechtelijke stappen. Zij voegde de daad bij het woord en trok naar de rechter in kort geding. De Ridder reageert opgelucht op de uitspraak. “Het recht op betogen wordt welomlijnd door de wetgeving. Wegen en bedrijven afsluiten en de doorgang verhinderen van goederen en vooral ook van de vele duizenden werknemers valt daar niet onder”, zegt de havenschepen in een reactie.

“Nu voor de derde keer in zes weken door sommigen van de radicalere achterban nieuwe blokkades zijn aangekondigd hebben we ons – net als North Sea Port, de beroepsverenigingen en individuele bedrijven – tot de rechtbank gericht om zo onze haven, als cruciale infrastructuur, en de bedrijven die daarin opereren te behoeden voor blokkades”, gaat ze verder. “De rechtbank heeft daarop inderdaad geoordeeld dat de vrije toegang tot, doorgang naar en uitgang van de haven gevrijwaard moet blijven op straffe van dwangsommen.”

“De blokkades richten zich niet alleen tegen de economische motor van Vlaanderen die onze haven is, maar ook tegen de 165.000 mannen en vrouwen die zich dag in dag uit inzetten om die motor vlot draaiende te houden”, gaat De Ridder verder.

“De aangekondigde blokkades viseren ook mogelijke medestanders, want onze industrie heeft eveneens te leiden onder de doorgeslagen Europese regeldrift.”

Voka: “Staak de acties”

Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.© Kristof Vadino

De beslissing van de rechtbank kan ook op goedkeuring rekenen van Alfaport Voka, de belangenbehartiger van de ondernemingen in de Antwerpse haven. In een eerder persbericht noemde de organisatie de geplande acties “volstrekt onaanvaarbaar en onverantwoord.” Voka roept de landbouwers op om wilde acties definitief te staken. “Dit is onwettelijk en mag niet nog eens getolereerd worden”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

Vanuit de oppositie weerklonk bij vorige protesten kritiek dat er te laks werd opgetreden tegen de actievoerders, meer bepaald op minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V), bevoegd voor de federale politie. Voka verwacht nu wel een krachtdadige handhaving van de openbare orde. “Havens zijn economische knooppunten en die moeten vrijgehouden worden. Elke inbreuk moet nu geverbaliseerd en gepenaliseerd worden”, stelt Hans Maertens. “De maat is vol. Voor elke dag dat de havens worden afgesloten, lijden ze opnieuw miljoenen economische schade en reputatieschade in het buitenland.”

STANDPUNT. “De boerenorganisaties in Vlaanderen schieten op de verkeerde, ze riskeren draagvlak te verliezen dat ze zorgvuldig opgebouwd hebben”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER