Patricia en haar zoontjes konden tijdens de laatste kermisdag niet bij alle uitbaters gebruikmaken van de kermisjetons.© Bert De Deken

Proefproject met jetons op Grote Jaarmarkt eindigt in mineur voor Patricia en haar zes kinderen: “Na de derde teleurstelling ben ik beginnen huilen”

Mol -

De voorbije dagen streek de jaarlijkse Grote Jaarmarkt neer in de centrumstraten in Mol. De gemeente lanceerde dit jaar een proefproject waarbij mensen met een UiTPAS en een verhoogde tegemoetkoming van de kermis konden genieten aan een voordeliger tarief. “We zijn blij met het initiatief, maar kwamen van een koude kermis thuis.”

Stef Geeraerts

De gemeente Mol werkte dit jaar samen met de gemeente Balen een nieuw systeem uit, waarbij de inwoners een jeton ter waarde van 5 euro konden aankopen aan het tarief van 1 euro. Het verschil van 4 euro per jeton wordt door de gemeente bijgepast.

“De Molse kermisjeton is een alternatief voor de vrijetijdscheques van vroeger, omdat we merkten dat de vrijetijdspas vaak gebruikt werd door kwetsbare gezinnen die anders niet van de kermis kunnen genieten”, legt schepen van Lokale Economie Lieve Heurckmans (CD&V) uit.

“Met de actie wil de gemeente foorkramers ondersteunen voor alle geleverde inspanningen tijdens initiatieven als de onbeperkte kermis, waarbij mensen met een beperking gratis gebruik kunnen maken van attracties, of bepaalde acties tijdens de familiedag.”

Inwoners die in aanmerking kwamen, ontvingen een brief over de werking van het initiatief, maar voor Patricia en haar zes kinderen eindigde de Grote Jaarmarkt in mineur. “We waren net terug van een weekendje met ons gezin en wilden dat mooi afsluiten met een bezoek aan de kermis”, begint Patricia haar verhaal.

Huilen van teleurstelling

“Het was de bedoeling om met ons gezin een leuke tijd te beleven op de kermis, maar toen we onze munten wilden gebruiken, namen sommige foorkramers die niet meer aan, omdat de gemeente de ingeleverde munten al had opgehaald.”

Onderweg kwam Patricia in contact met het gemeentepersoneel, dat de jetons kwam ophalen bij de kermisuitbaters. “De vrouw vertelde me dat de kermisuitbaters de muntjes ook na de ophaling nog mochten terugbezorgen. Toen ik samen met de vrouw van de gemeente weer naar de kermiskraam liep, was het uiteindelijk in orde.”

Toen Patricia bij de tweede en derde attractie aankwam, ving het gezin opnieuw bot. “Na de derde teleurstelling had ik het helemaal gehad en ben ik beginnen te huilen”, klinkt het emotioneel.

“Uiteindelijk durfden we niet verder over de kermis wandelen, om nog meer teleurstellingen bij onze kinderen te voorkomen. Het is voor ons als gezin al niet evident om naar de kermis te gaan. Onze jongste zoon heeft autisme en raakt snel van de kaart, wat het extra moeilijk maakt. Dit is niet de ervaring waar we op gehoopt hadden. We waren erg blij met het initiatief, maar we zijn letterlijk van een koude kermis thuisgekomen. Dat maakt me als moeder erg verdrietig.”

De foorreizigers reageren emotioneel op de gebeurtenissen. “We zetten ons al meer dan 20 jaar in om mensen een leuke tijd te geven op Molse Jaarmarkt en betreuren dat we door deze gebeurtenis in een negatief daglicht terechtkomen”, klinkt het in een reactie van het foorcomité.

Patricia wilde haar zoontjes trakteren op een leuke avond tijdens de Grote Jaarmarkt.© RR

De gemeente Mol betreurt de gang van zaken. “We hebben de kermisuitbaters gevraagd om de jetons ook na de ophaling te blijven accepteren en ze na sluitingstijd aan ons terug te bezorgen”, zegt schepen Lieve Heurckmans. “Het is jammer te moeten vaststellen dat niet iedereen zich aan de afspraken gehouden heeft.”

“Woensdagochtend ontvingen we van heel wat foorkramers nog verschillende jetons die in de laatste uren van de kermis ingeleverd werden volgens de afgesproken procedure. Het betrokken gezin kan met onze gemeente contact opnemen, zodat we de terugbetaling van de jetons kunnen regelen. De komende weken evalueren we het proefproject, zodat we situaties als deze in de toekomst kunnen vermijden”, besluit Heurckmans.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners