Op het centraal platform worden alle klachten en vragen gebundeld.
Foto: FOD Economie

Consumenten kunnen vanaf nu met al hun vragen en klachten terecht bij nieuw centraal meldpunt 'ConsumerConnect'

Consumenten kunnen vanaf nu met al hun vragen, problemen of klachten terecht op een centraal platform van de federale overheid. Op vraag van staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand (Open VLD) lanceert de FOD Economie de website 'ConsumerConnect'. Het digitale platform moet het bestaande meldpunt vervangen.

Xavier Taveirne is jouw consumentenman. Hij presenteert elke werkdag tussen 9uur en 10 uur 'WinWin' op Radio2. Heb je een vraag, tip of probleem? Mail naar winwin@radio2.be.

'ConsumerConnect' wordt een centraal platform waarop consumenten terechtkunnen die een probleem ervaren met een onderneming. "De informatie en meldpunten waren tot nu toe heel verspreid. Nu is er een gebruiksvriendelijk platform waarop je meteen alles terugvindt", vertelt staatssecretaris Alexia Betrand in het consumentenprogramma 'WinWin' op Radio2.

De website vervangt voor consumenten het meldpunt van de FOD Economie. Wanneer je een geschil hebt met een onderneming en het probleem zelf niet opgelost krijgt, dan kan je vragen aan een ombudsdienst om te bemiddelen. De website zal je de weg wijzen naar de juiste ombudsdienst.

Klachten over fraude en oplichting

Slachtoffers van fraude of oplichting kunnen hun dossier via het nieuwe platform indienen bij de Economische Inspectie. Die kan beslissen om een onderzoek op te starten of je melding over te maken aan de bevoegde inspectiediensten. Wanneer er een inbreuk wordt vastgesteld, wordt er beslist of er een aanmaning, waarschuwing of proces-verbaal volgt. Dat kan eventueel leiden tot sancties of gerechtelijke vervolging van de overtreder.

Het platform kan niet alleen gebruikt worden om een klacht te formuleren of een vraag te stellen. Je zal er ook de nodige informatie vinden over je rechten als consument. Die informatie wordt onderverdeeld in thema's zoals energie, telecom, financiële diensten, verzekeringen of bouw.

Status van je vraag volgen

Wie dat wil, krijgt op het platform een duidelijk overzicht van de meldingen die hij of zij heeft gedaan. Daarnaast kan je ook de status opzoeken van eventuele vragen die je stelde. Dat kan door een account aan te maken, maar dat is niet verplicht. Je kan ook vragen stellen of meldingen maken zonder in te loggen op het platform.

"Meldingen kan je ook anoniem indienen. Die worden niet individueel opgevolgd. Je zal nooit het resultaat van een melding krijgen. Dat is de bevoegdheid van de Economische Inspectie", legt Bertrand uit. "Dat kan wel als je een vraag stelt of een klacht indient. Dan kan je je individuele dossier opvolgen en kom je in contact met de juiste ombudsdienst."

Ook offline bereikbaar

Mensen die nog niet zo handig zijn met digitale tools hoeven zich geen zorgen te maken. "Ze mogen ons altijd bellen of zelfs fysiek langskomen in de twee kiosken in de gebouwen van de FOD Economie in Brussel. Daar kunnen mensen documenten inscannen en afdrukken. Het is de bedoeling dat we op termijn ook op andere locaties kiosken kunnen installeren."

Je kan de FOD Economie ook nog steeds contacteren via telefoon op 0800 120 33, e-mail of Facebook.

Meest gelezen