Fabriek van Van Hool en Guido Dumarey.
Foto: Belga

Zakenman Guido Dumarey wil Van Hool in Koningshooikt overnemen: "Ik zie toekomst in het bedrijf"

Ondernemer Guido Dumarey is kandidaat om busbouwer Van Hool over te nemen. Hij belooft daarbij de productie van de bussen en 1.800 jobs in Koningshooikt te behouden. "Het bedrijf moet dan wel eerst failliet gaan", vertelt hij.

Eind deze maand dreigt Van Hool in Koningshooikt failliet te gaan. De busbouwer moet op zoek naar bijkomende financiering om het schip te keren. Ondernemer Guido Dumarey laat weten dat hij interesse heeft om Van Hool over te nemen.

Dumarey is een ondernemer met heel wat ervaring. In het verleden heeft hij al meerdere bedrijven overgenomen en gered.

Hij heeft onder meer met Punch Powerglide een nieuwe industriële groep uitgebouwd, met fabrieken in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Daar werken momenteel 3.500 werknemers. Vorig jaar kocht hij nog Woodall ­Nicholson, een producent van kleinere bussen uit het Verenigd Koninkrijk die in problemen geraakt was.

"De bedrijven die ik heb overgenomen hadden allemaal moeilijkheden. De ervaring die ik heb opgedaan, wil ik zeker meenemen als ik Van Hool zou overnemen. Het vakmanschap bij Van Hool mag niet verloren gaan en ik zie daar toekomst in."

Volledige busproductie en 1.800 jobs behouden

Voor busbouwer Van Hool ziet hij het groots: hij wil de volledige busproductie behouden in Koningshooikt en hij wil 1.800 mensen tewerkstellen. Dat is een heel andere aanpak dan het plan van crisismanager Marc Zwaaneveld, die 1.100 jobs wil schrappen in Vlaanderen en de productie van bussen wil overhevelen naar Noord-Macedonië.

Volgens Dumarey moeten vooral de kosten omlaag. "We moeten meer gaan standaardiseren. Zo kunnen we mee met de Europese concurrentie. De inflatie van de laatste jaren heeft veel effect gehad op de maakbedrijven, omdat ook de energiekosten fors gestegen zijn."

'Besloten faillissement'

Als Van Hool een toekomst wil, zou het volgens Dumarey eerst failliet moeten gaan, om dan weer op te starten. Een zogenoemd 'besloten faillissement' waarbij het faillissement van de oude vennootschap in stilte wordt geregeld door een aangestelde curator. Die regelt nadien ook de doorstart in een nieuwe structuur. Dat systeem bestaat al langer in Nederland.

"Het is veel te complex om in deze situatie een bedrijf over te nemen. Dus er moet een curator komen die het bedrijf moet verkopen, zodat het met een schone lei kan beginnen. De werknemers beginnen dan gewoon onder een andere werkgever, dus voor hen is er dan ook geen probleem. Ik ben ervan overtuigd dat mijn plan zal werken, maar ik ben natuurlijk niet de enige kandidaat", besluit Dumarey.

Meest gelezen