Brussels Airlines is uit de rode cijfers, maar nu is het personeel ontevreden.© rr

Luchtvaart

Piloten Brussels Airlines staken van 23 tot 27 maart: “Dit is nog maar de eerste golf”

Net nu Brussels Airlines opnieuw met winst kan uitpakken, escaleert het sociaal conflict tussen directie en personeel. De piloten staken van 23 tot 27 maart. En dit is nog maar het begin, klinkt het.

Korneel Delbeke

Veel plaats voor euforie was er niet toen ceo Dorothea von Boxberg vorige week de recordwinsten van Brussels Airlines voorstelde. Hoewel de luchtvaartmaatschappij voor het eerst sinds 2018 weer zwarte cijfers in de boeken kon schrijven, zet een sociaal conflict de directie onder hoogspanning.

Nadat een deel van het cabinepersoneel twee weken geleden het werk neerlegde voor drie dagen, kondigt nu een deel van de piloten een staking aan, volgende week van zaterdag 23 (5 uur ’s ochtends) tot woensdagochtend 27 maart. Dat meldt het gemeenschappelijk vakbondsfront. Dit is de “eerste golf” van aangekondigde stakingen, melden de bonden in een bericht aan het personeel. Zolang er geen akkoord is, willen ze “een of twee keer per maand, in blokken van vier dagen” het werk neerleggen.

© IMAGO/Kevin Hackert

14.000 euro minder

Het personeel heeft vier jaar geleden, tijdens de coronacrisis, loon moeten inleveren om het bedrijf te redden van de ondergang. Nu Brussels Airlines opnieuw winst maakt, eist het een bijsturing. Maar het botst daarbij op de directie, die dit jaar voor loonsverhogingen naar eigen zeggen maar beperkt ruimte heeft (6 procent).

© BELGA/BELPRESS

Maar dat pikken de bonden niet. De loonsinlevering ten tijde van de coronacrisis ligt nog altijd zwaar op de maag. “Bij een piloot spreken we over een gemiddelde inlevering van 14.000 euro op jaarbasis”, schrijven de bonden in een persbericht. “Werkdagen van 10 à 12 uur, en verschillende op een rij, zijn nu eerder de regel dan de uitzondering.”

De frustratie scherpt zich aan nu niet alleen Brussels Airlines een recordwinst van 53 miljoen euro heeft geboekt, maar ook moederbedrijf Lufthansa 2,7 miljard euro winst behaalde. Dat is het op twee na beste financiële resultaat in zijn geschiedenis.

Dat Brussels Airlines de laagste winstmarge van de luchtvaartgroep heeft, heeft niets te maken met te hoge loonkosten, zeggen de bonden. Ze verwijzen naar operationele problemen die aanslepen “omdat de directie niet luistert”, en geven aan dat “de hoge taksen in Zaventem wegen op de winstgevendheid”.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer