© Corbis via Getty Images

Vlaanderen krijgt advies om aantal vluchten op Brussels Airport te plafonneren, verbod tijdens weekendnachten

Het aantal vliegbewegingen op Brussels Airport plafonneren en de stille weekendnachten verstrengen. Dat zijn enkele opvallende voorwaarden die voorgesteld worden in het laatste advies aan de Vlaamse regering voor het verlenen van een nieuwe omgevingsvergunning aan Brussels Airport.

wver
Bron: BELGA

Het advies, dat het persagentschap Belga kon inkijken, is afkomstig van de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie (GOVC). Haar advies is zo’n beetje het ultieme advies voor de Vlaamse regering, die normaal tegen eind maart een beslissing moet nemen. 

De GOVC stelt voor om een “voorwaardelijk gunstig” advies te verlenen voor een nieuwe omgevingsvergunning voor Brussels Airport, van onbeperkte duur. Daarbij zou het totale aantal vliegbewegingen op de luchthaven wel beperkt worden tot maximaal 234.000 vanaf 2030. Dat plafond ligt lager dan de zowat 240.000 vluchten die de luchthavenuitbater zelf verwacht tegen 2032. In 2023 waren er op Brussels Airport ruim 192.000 vliegbewegingen.

Het advies stelt daarnaast voor de stille weekendnachten - die momenteel alleen betrekking hebben op vertrekkende vluchten - te verstrengen. Zo zouden vanaf 2026 geen vertrekken, maar ook geen landingen toegestaan worden tussen 1 uur en 5 uur in de nachten van vrijdag op zaterdag, zaterdag op zondag en zondag op maandag. Vanaf 2030 zou dat zijn van 23 uur tot 7 uur. Er zijn enkele uitzonderingen voorzien.

Diabolotaks

Nog opvallend in het advies is een passage over de Diabolotaks, die treinreizigers naar de luchthaven moeten betalen voor het gebruik van de spoortunnel onder de luchthaven. De GOVC stelt voor om in de omgevingsvergunning op te nemen dat luchthavenuitbater Brussels Airport Company elk jaar 10 miljoen euro betaalt aan spoornetbeheerder Infrabel, “zolang er een Diabolotoeslag aangerekend wordt”. Met dat geld zou dan de toeslag voor de treinreizigers verminderd worden. Dat kan helpen om meer mensen te overtuigen om met de trein van en naar de luchthaven te gaan.

Het advies van de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie is een geïntegreerd advies aan de Vlaamse regering, na het openbaar onderzoek dat van 10 december 2023 tot en met 8 januari 2024 werd georganiseerd in de gemeenten Kortenberg, Machelen, Steenokkerzeel en Zaventem. Daarbij werden 5.546 bezwaren ingediend (waarvan 701 verschillende). Het GOVC-advies houdt ook rekening met een reeks adviezen die allerlei departementen en diensten, omliggende gemeenten en het Waals en Brussels gewest uitbrachten.

“Zware voorwaarden”

Het advies “suggereert enkele zware voorwaarden die de exploitatie beperken”, zegt Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA). Ze gaat ermee aan de slag om “een evenwicht te vinden tussen welvaart en impact voor de omgeving”. De minister voegt nog toe dat het advies oordeelt dat de aanvraag voor een nieuwe omgevingsvergunning op het vlak van stikstof voldoet aan het stikstofkader. “Het feit dat het stikstofdecreet van kracht is, speelt daarin een belangrijke rol”, luidt het. Demir heeft in principe tot en met 29 maart om een beslissing te nemen.

“Brussels Airport is een slagader van onze economie. Het is compleet ondenkbaar om die dicht te knijpen”, reageert ondernemersnetwerk Voka. “De luchthaven moet alle kansen moet krijgen om mee te groeien met de economie”, luidt het.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer