Leerkrachten Urs Schmit en Marino Nevejans (20) hebben niet alleen oog voor de leerstof.
Volledig scherm
PREMIUM
Leerkrachten Urs Schmit en Marino Nevejans (20) hebben niet alleen oog voor de leerstof. © Joel Hoylaerts / Photo News

Wat als leerkrachten niet alleen oog hebben voor de leerstof? “Tijdens de les voornaamwoorden bleek dat iemand zich non-binair voelt”

Oog hebben voor het welbevinden je leerlingen, het kàn. Twee leerkrachten getuigen hoe zij het in de klas aanpakken, maar ze vertellen ook openlijk hoe ze daarbij soms op het randje van hun kunnen belanden. “Als je niet weet hoe je echt kan helpen, geeft dat een zware emotionele last.”

3 reacties

  • Severine Degreef

    1 maand geleden
    Marino is een geëngageerde topkerel met een eigen geschiedenis. Ik raad hem aan die waakzaamheid naar zichzelf streng te bewaken.
  • Bart Van der Stappen

    2 maanden geleden
    Moesten alle specialisten een een jaartje voor de klas komen staan is het allemaal opgelost. En zou er wat meer respect zijn. Ouders die onverwacht overlijden, accidenten van leerlingen, racisme ongelofelijke situaties thuis. En ga er maar mee om en als je dan denkt nu kan ik eens rustig eten. Een vergadering of nog een oudercontact waar ze je komen vernederen. En dan zeggen de wijzen dat er meer uren moeten worden gepresteerd. Absurd. Doe het eens voor.
  • Linda Wellekens

    2 maanden geleden
    Welkom in het gevoel van de meeste belgen, jongens, vanalles zien en ondervinden dat niet deugt ... en er niks kunnen aan doen.