Na torenhoge energiefactuur Hilde Van Mieghem: wat verklaart zo’n abnormaal bedrag en wat kan je eraan doen?
MijnenergieHilde Van Mieghem ligt al maanden in de clinch met verschillende energiemaatschappijen. Aanleiding is een volgens haar onverklaarbare factuur van ruim 8.000 euro. De actrice en regisseuse is niet alleen in die situatie, weet Mijnenergie.be.
“Ik heb echt alles geprobeerd, via Fluvius, via Luminus, via Mega … Ik heb zelfs Testaankoop én advocaten ingeschakeld”, stelt Van Mieghem in Primo. “Maar ik móet 8.133,25 euro betalen voor het jaar 2020-2021 door een meterstand die Fluvius pas in oktober 2023 doorgegeven heeft. Het is mij totaal onduidelijk waar dat cijfer vandaan komt, want ook daar krijg ik geen uitleg over.”
Duizenden gelijkaardige situaties
Dat dit geen alleenstaand geval is, blijkt uit de talrijke klachten die de federale Ombudsman voor Energie ontvangt. Van de ongeveer 27.000 jaarlijkse dossiers heeft ruim een vierde betrekking op facturatieproblemen en 17 procent op prijzen en tarieven.
Veel van dergelijke klachten zijn gerelateerd aan technische problemen met het dataplatform Atrias, dat de Belgische energiesector eind 2021 in gebruik nam. Testaankoop gaf recent nog aan dat facturen als gevolg van die hinder tot twee jaar vertraging oplopen.
Onverwacht torenhoge factuurbedragen waren ook schering en inslag in de nasleep van de energiecrisis. Wie in het najaar van 2022 een contract afsloot aan de toenmalige peperdure vaste tarieven en zijn voorschotbedrag niet aanpaste, moest tot wel 10.000 euro bijbetalen aan het einde van de rit.
Sloot je in 2023 een vast energiecontract af? Dan kan het nu tot 800 euro goedkoper.
Gebrek aan transparantie
De exacte oorzaak valt evenwel niet altijd eenvoudig te achterhalen. De energiefactuur blijft voor veel consumenten een ingewikkeld kluwen van verschillende kostenposten. Dat komt ook tot uiting in de meer dan 1.000 klachten rond een gebrek aan transparantie op het vlak van contracten, prijzen en kortingen. Toch kan je mogelijk zelf enkele signalen identificeren die wijzen op een foutieve facturatie.
1. Stel een afwijkend factuurbedrag in vraag
Ligt jouw factuur helemaal niet in lijn met de voorafgaande jaren, zonder dat jouw verbruik fel de hoogte inging? Dan schort er mogelijk iets. Zeker nu de energiecrisis stilaan achter de rug ligt, zou je factuurbedrag bij eenzelfde verbruik niet spectaculair mogen stijgen.
2. Controleer jouw meterstand
De afrekening van jouw jaarfactuur gebeurt op basis van de meterstanden. Bij een analoge meter met terugdraaiende teller geef je die zelf door, terwijl dat bij een digitale meter automatisch gebeurt. Het is aangewezen om na te gaan of het verbruik op jouw factuur overeenstemt met jouw vaststellingen. Om discussies achteraf te vermijden, kan je ook een foto nemen van jouw meterstand.
Leestip: Hoe vaak moet je jouw meterstanden opnemen (en waarom mag dat gerust wat vaker)?
3. Klopt het energietarief?
Jouw energiecontract vermeldt de vaste vergoeding en het kilowattuurtarief. Bij een vast tarief kan je vrij eenvoudig verifiëren of alles klopt. In het geval van een variabel tarief, geeft de tariefkaart enkel de prijs van een maand of trimester weer. Voor de uiteindelijke jaarfactuur baseert de energieleverancier zich op het gewogen gemiddelde van de maand- of kwartaalprijzen, volgens standaard verbruiksprofielen. Die berekening uitpluizen, lijkt haast onbegonnen werk. Bij twijfel consulteer je best eerst jouw energieleverancier.
4. Verifieer welkomstkortingen
De meeste energieleveranciers bieden vandaag welkomstkortingen voor nieuwe klanten. Ga aan het einde van het contractjaar gerust nog eens na of jouw korting in mindering is gebracht.
Bekijk ook: een overzicht van de welkomstkortingen voor energie in de maand maart.
5. Extra aandacht bij leverancierswissels en verhuis
Bij een leverancierswissel volgt er een slotfactuur van jouw ‘oude’ leverancier. Het kan zeker geen kwaad om die nog eens extra onder de loep te nemen. In het geval van een verhuis vullen de vorige en nieuwe eigenaar samen een energieovernamedocument met de meterstanden in. Dat toets je best achteraf nog eens af.
Hoe kan je een factuur betwisten?
Problemen of betwistingen kaart je in eerste instantie aan bij jouw energieleverancier of netbeheerder. Dat kan per brief, maar ook per e-mail. Sommige spelers afficheren op hun website een eigen klachtenformulier. Jouw leverancier moet je dan gratis een gedetailleerd document bezorgen met alle informatie over jouw factuur, en hoort vervolgens jouw vragen en klachten te beantwoorden.
Zolang de behandeling van jouw bezwaar loopt – en uiteraard ook als jouw klacht terecht bleek – hoef je het openstaande of betwiste bedrag niet te betalen. Veelal schept een toelichting de nodige duidelijkheid of volstaat een minnelijke schikking. Geraak je er onderling niet uit, dan klop je best aan bij de Ombudsdienst voor Energie.
Pas op voor de verjaringstermijn
Iedereen kan tot een jaar na ontvangst van de factuur bezwaar aantekenen. Energieleveranciers beschikken op hun beurt ook over een termijn van één jaar om een foutieve facturatie te corrigeren. De distributienetbeheerder beschikt zelfs over twee jaar.
Lees meer op Mijnenergie.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Mijnenergie.be.
Mijnenergie.be is een onafhankelijke energieprijzenvergelijker van elektriciteits- en gasaanbiedingen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
-
PREMIUM47
Grootste energieleverancier van het land wil klanten op flexibele formules doen overschakelen: wat zijn de voordelen voor je factuur?
Energieleverancier Engie wil de komende jaren het aantal klanten dat stroom via flexibele formules afrekent, drastisch opdrijven. Dat maakt deel uit van de toekomststrategie tegen 2030, die kersvers CEO Vincent Verbeke voorstelt. Maar wat zijn die flexibele formules juist en hoe kan je er geld mee besparen op je energiefactuur? -
Prijs aan de pomp daalt: benzine goedkoper vanaf morgen
Benzine tanken wordt een beetje goedkoper vanaf woensdag. De officiële maximumprijs voor een liter benzine 95 (E10) zakt dan met 3,1 eurocent tot 1,827 euro, zo meldt de FOD Economie. De prijs voor benzine 98 (E5) zakt met 3 eurocent naar 1,928 euro per liter. -
-
3
Miljardair Changpeng Zhao van cryptobeurs Binance dreigt in gevangenis te belanden
-
PREMIUM
Hoe slaagt Bol.com erin om kleding goedkoper aan te bieden dan de modemerken zélf? “De strafste promo’s zijn meteen uitverkocht”
Wie al eens de prijs van een kledingstuk online vergelijkt, merkt dat Bol.com vaak als goedkoopste webshop uit de bus komt, zelfs goedkoper dan de webshop van het kledingmerk zelf. “Een jeansrok van Only kost 31 euro bij Bol.com, maar 39,99 euro op de Only-webshop,” merkt onze journalist op. Hoe kan dat? En is àlle kledij er goedkoper? Retailexpert Pierre-Alexandre Billiet legt uit hoe je als consument het slimst te werk gaat. -
Von der Leyen verwacht lagere gasprijzen in Europa
De Europese Commissie verwacht dat de gasprijzen in Europa gaan dalen, omdat er steeds meer leveringen zijn van vloeibaar gemaakt aardgas (lng). Dat heeft commissievoorzitter Ursula von der Leyen dinsdag gezegd. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
-
PREMIUM
“Die 50/50-verdeling kan sommige mensen echt overvallen”: zo kom je niet voor verrassingen te staan bij een echtscheiding
Bijna één op de twee huwelijken eindigt in een scheiding. En hoewel vechtscheidingen steeds vaker vermeden worden, voelen ex-partners zich in het proces wel nog dikwijls benadeeld. Advocate Claudia Van de Velde tipt hoe je bij een scheiding niet voor verrassingen komt te staan: “Blijf je partner kiezen met je hart, maar maak afspraken voor je trouwt.” De experte wijst op belangrijke aandachtspunten: van een passend huwelijkscontract tot een ouderschapsplan. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?