Forse stijging klachten bij Ombudsdienst telecom met annus horribilis voor Telenet
updateHet aantal klachten bij de Ombudsdienst voor telecommunicatie is vorig jaar met 65 procent gestegen tegenover 2022. Deze stijging betreft alle operatoren, maar was meer uitgesproken voor Telenet. Het aantal klachten over dat bedrijf verdrievoudigde. De Ombudsdienst noemt het een ‘annus horribilis’ voor Telenet. De telecomoperator maakt zich in reactie sterk dat het ergste achter de rug is.
Na verschillende jaren van daling komt de teller van het totale aantal geschillen dat vorig jaar is ingediend op 17.413, het hoogste aantal sinds 2015. Telenet neemt voor het eerst sinds de oprichting van de Ombudsdienst de eerste plaats in, gevolgd door Proximus, Orange, VOO en Proximus-dochterbedrijf Unleashed (Mobile Vikings en Jim Mobile). Bij elk van deze vijf operatoren werd een stijging van ten minste 20 procent van het aantal geregistreerde klachten vastgesteld.
Telenet Group neemt de leiding met een uitzonderlijke stijging met 188,62 procent van het aantal klachten in 2023. Op de tweede plaats ziet Proximus Group, waaronder Proximus en Scarlet vallen, zijn aantal klachten met 30,07 procent stijgen vergeleken met 2022. Ten slotte eindigden Orange Belgium (+23,96 procent), VOO (+20,27 procent) en Unleashed (+31,40 procent) het jaar 2023 met een opmerkelijke stijging van het aantal klachten gericht aan de Ombudsdienst.
In 2023 zorgde Telenet voor 6.620 klachten, wat meer dan het drievoudige is vergeleken met 2022, toen 1.980 bemiddelingsclaims werden ingediend. Deze toenemende instroom begon al in november 2022 en zette zich door gedurende het hele jaar 2023 en blijft ook bij de start van 2024 hoog. “Niet alleen de sterke stijging van het aantal, maar ook de aard, de ernst, structurele, aanhoudende en, in sommige gevallen, unieke karakter van de problemen, rechtvaardigen de aandacht die de Ombudsdienst in dit jaarverslag aan Telenet besteedt”, klinkt het.
In 2023 heeft de Ombudsdienst voor telecommunicatie 17.413 schriftelijke verzoeken om bijstand ontvangen en daarnaast ongeveer 7.000 verzoeken om inlichtingen beantwoord, in het kader van zijn telefonische permanentie.
Reactie Telenet: “Cijfers zullen verder zakken”
Telenet-woordvoerder Bart Boone wijst naar de overstap naar een nieuw IT-platform als boosdoener. “Helaas heeft deze overgang kinderziektes gekend”, laat hij weten aan HLN. “We hebben de afgelopen maanden met man en macht gewerkt om de problemen structureel op te lossen, waardoor we kunnen zeggen dat we vandaag terug de service kunnen aanbieden die klanten van Telenet gewoon zijn.”
Volgens Boone is de wachttijd bij de klantendienst ondertussen korter dan vroeger en kunnen acht op de tien klanten geholpen worden bij het eerste contact. “Gebaseerd op onze positieve interne cijfers kijken we met vertrouwen naar de toekomst”, aldus Telenet-woordvoerder. “We zijn ervan overtuigd dat de cijfers van de Ombudsdienst de komende maanden verder zullen zakken.”
Bevoegd minister De Sutter roept operatoren samen
Via woordvoerder Bram Sebrechts laat telecomminister Petra De Sutter (Groen) weten dat er dit jaar meer controles zullen worden gedaan. “Als je thuis een internetverbinding, tv of telefonie hebt, wil je dat die altijd werken. Is dat niet het geval wil je zo snel mogelijk geholpen worden”, aldus de federale minister. “Dat zijn twee knelpunten die mensen melden. Ik wil duidelijkheid en nieuwe afspraken.”
De wachttijden mogen sinds 2022 niet langer zijn dan 2,5 minuut. “Toch lezen we het in het jaarrapport dat heel wat klanten veel langer moeten wachten om iemand van een telecomklantendienst aan de lijn te krijgen”, aldus De Sutter. Telecomwaakhond BIPT krijgt de opdracht meer controles te doen.
Proximus geeft toe: “Ruimte voor verbetering”
Telecomoperator Proximus erkent dat vorig jaar voor een aantal zaken meer klachten zijn binnengelopen. “Er is ruimte voor verbetering en daar moeten we mee aan de slag”, zegt woordvoerder Fabrice Gansbeke.
Het aantal klachten over Proximus en zijn lowcostmerk Scarlet steeg met 30 procent, zo blijkt uit het jaarverslag. Meestal gingen de klachten over netwerkstoringen. “Het gebrek aan een snel en doeltreffend optreden door Proximus naar aanleiding van de eerstelijnscontacten loopt als een rode draad doorheen de getuigenissen van de klagers”, aldus de Ombudsman.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM21
Nu al vier keer zoveel nesten van Aziatische hoornaars gemeld: eentje gespot? Dit moet u doen
-
PREMIUMBV
Koen Wauters gaat live in gesprek met Alexander De Croo: “Zijn woordvoerder vroeg me om mijn vragen door te sturen. Dat heb ik geweigerd”
Gaat Koen Wauters de politieke toer op? Op Hemelvaartsdag gaat het VTM-gezicht live op Instagram in gesprek met premier Alexander De Croo (Open Vld). De zanger-presentator mag en kan de premier alles vragen en is dat ook van plan. Laat hij zich voor de kar van de politicus spannen en maakt Koen zo voor het eerst zijn politieke voorkeur kenbaar? En wordt hij betaald voor deze opdracht? “Zijn woordvoerder vroeg mijn vragen op voorhand door te geven, maar dat heb ik geweigerd.” -
21
De Stem van Stephanie D’Hose: “Een rijbewijs met punten is het meest correcte en zuivere systeem”
In de Stem Van Vlaanderen kom je te weten welke politicus jij bent. Ook Stepahnie D’Hose, senaatsvoorzitter van Open Vld, doet mee aan de grootste stemtest van Vlaanderen. In de video hierboven ontdek je hoe zij antwoordt op enkele maatschappelijke dilemma’s. -
-
PREMIUM
Nooit zoveel klachten over gsm-bereik als in 2023: “Mogelijk is het netwerk stilaan verzadigd”
-
vtwonen
Je bed wel of niet opmaken? Dit is de beste en meest hygiënische aanpak
Na een lange dag is er weinig fijner dan onder de lakens kruipen van een mooi opgemaakt bed. Het loont dus om in de ochtend de lakens strak te trekken. Maar daar zijn ook nadelen aan verbonden. Moet je nu wel of niet het bed opmaken? Bij deze vindt vtwonen.be er het antwoord op. -
Independer
Van 60 tv-zenders minder tot geen programma's opslaan: waarom gooi je je decoder beter niet klakkeloos buiten?
Je hoort en leest het de laatste jaren wel vaker: kijkers die hun televisieabonnement opzeggen en alleen nog via het internet naar tv kijken. Zo bespaar je geld, dat is een feit. Maar er zijn ook goede redenen om je decoder tóch te houden. Independer.be somt ze op. -
UPDATE
Van der Straeten wil klacht indienen tegen Bouchez wegens laster: “Nieuw dieptepunt in de politiek”
-
Wie wint de Libris Literatuur Prijs 2024?
-
PREMIUM
Telenet krijgt hoogste boete ooit van telecomwaakhond: “Ze maken het klanten moeilijker om van operator te veranderen”
Telecomregulator BIPT legt Telenet een boete van 1 miljoen euro op, omdat die de wetgeving rond Easy Switch - waarmee je makkelijk van operator zou moeten kunnen veranderen - niet correct naleeft. Onderzoek van onze HLN-consumentenexperte Safia Yachou bracht aan het licht dat Telenet het de klanten juist moeilijk maakt. “Het aantal klachten is verdubbeld”, beaamt de ombudsman. Maar waar loopt het juist mis? En kan de operator nu ook beboet worden voor de aanslepende IT-problemen? -
Jobat
Op je 50ste met pensioen? Volg deze vijf stappen: “Zorg altijd voor een plan B, C en D”
Ze zijn lang niet in de minderheid, de werknemers die dromen van een vervroegd pensioen. De FIRE-beweging zweert zelfs bij het veel eerder stoppen met werken, via doordacht opgebouwde financiële vrijheid. Jobat.be klopte aan bij Sébastien Aguilar, oprichter van FIRE Belgium. Hij deelt zijn vijfstappenplan voor wie er op zijn 50ste al de professionele brui aan wil geven. -
1
Nieuw veiligheidssysteem voor maffiabazen in gevangenis: constante cameraobservatie en bezoekverbod
37 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMonique Verschueren
Jo Bosman
Els Boudou
Roger Poot
eric loyens