Getroffen door de staking bij Brussels Airlines? Hier heb je recht op als reiziger

De piloten van Brussels Airlines kondigen aan dat ze volgende week 4 dagen lang het werk neerleggen: van woensdag tot en met zaterdag. De luchtvaartmaatschappij verwacht daarom veel hinder voor de reizigers. Maar waar heb je nu recht op hebt als jouw vlucht geannuleerd wordt of veel vertraging oploopt?

Nico Cardone, woordvoerder van Brussels Airlines, verwacht dat de nieuwe stakingsactie van de piloten heel wat impact zal hebben. Een werkgroep van de luchtvaartmaatschappij moet nu zo snel mogelijk inschatten waar er hinder zal zijn en hoeveel procent van de vluchten geschrapt zal moeten worden.

Als getroffen passagier ben je wel beschermd tegen langdurige vertragingen en annulaties dankzij de Europese Verordening 261/2004. Die bescherming is van toepassing op vluchten naar elke Europese lidstaat, ongeacht met welke maatschappij je vliegt. Ze geldt ook als je met een Europese luchtvaartmaatschappij naar een bestemming buiten Europa vliegt.

Informatie

Allereerst heb je als getroffen reiziger recht op informatie. De luchtvaartmaatschappij moet je schriftelijk op de hoogte brengen als de status van je vlucht verandert. De regels rond de bijstand waar je recht op hebt, moeten ook duidelijk vermeld worden samen met de gegevens van de instantie die de regels controleert.

De woordvoerder van Brussels Airlines geeft daarom ook aan dat de getroffen passagiers zo snel mogelijk op de hoogte gebracht zullen worden via een mail en sms. Wanneer je vlucht geen hinder ondervindt, zal de luchtvaartmaatschappij je niet proactief contacteren. "Wie toch ongerust zou zijn, kan terecht op onze website om de status van zijn vlucht te checken."

Bekijk: Tijs Neirynck legt wat getroffen reizigers kunnen doen

Videospeler inladen...

Terugbetaling of nieuwe vlucht

Als je vlucht geannuleerd wordt of je hebt meer dan 5 uur vertraging, heb je twee opties. Zo kan je kiezen voor een terugbetaling van het ticket binnen de 7 dagen, wanneer de verplaatsing nutteloos is geworden. Als je dat niet wil, heb je recht op een andere vlucht (of retourvlucht), zonder extra kosten en onder vergelijkbare transportvoorwaarden.

"Wanneer we getroffen reizigers contacteren, zullen ze meteen allebei die mogelijkheden krijgen", zegt Cardone.

Kies je voor de nieuwe vlucht of liep je vlucht erg vertraging op, dan moet de luchtvaartmaatschappij je opvangen door een verfrissing en maaltijd(en) aan te bieden, afhankelijk van de wachttijd. Je hebt ook recht op twee gratis telefonische oproepen (of telexen, faxen, e-mails) in afwachting van een latere vlucht. Als het nodig is, moet de maatschappij ook een verblijf en transfers aanbieden.

Wat met minder dan 5 uur vertraging?

Bij een vertraging tussen de 3 en de 5 uur, heb je geen recht op een andere vlucht op of een volledige terugbetaling, maar wel op een schadevergoeding.

Als je vlucht minder dan 3 uur vertraging heeft, kan je ook geen aanspraak maken op een schadevergoeding. Ook de opvang hangt dan af van de duur en de afstand van de vertraagde vlucht.

Schadevergoeding

Als de luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleert of er is meer dan drie uur vertraging, heb je als passagier recht op een extra vergoeding, bovenop het terugbetaalde ticket. Die extra compensatie ligt tussen de 250 en de 600 euro, afhankelijk van de lengte van het traject.

Deze compensatie is niet van toepassing wanneer er sprake is van overmacht, zoals onvoorziene weersomstandigheden of veiligheidsrisico's. "Bij een pilotenstaking binnen ons eigen bedrijf is er geen sprake van overmacht", zegt Cardone. "Mensen hebben in dit geval dus recht op een schadevergoeding, die ze bij ons kunnen aanvragen."

Meest gelezen