Zijn de problemen bij Telenet al onder controle? “De kwaliteit van de antwoorden die klanten krijgen, blijft problematisch”
De ombudsman Telecommunicatie verwerkte vorig jaar het hoogste aantal klachten in bijna tien jaar. De uitschieter? Telenet. Ruim een jaar lang kreeg de telecomoperator zijn IT-problemen maar niet onder controle. Maar hoe zit de situatie nu? HLN-consumentenexperte Safia Yachou zoekt het uit.
In november 2022 start Telenet met zijn twee miljoen klanten op een nieuw IT-platform over te zetten. De reden was juist om die klanten sneller en proactiever te helpen dankzij snellere data. Maar dat ging gepaard met massa’s klachten die na een jaar lang nog steeds niet van de baan waren. Telenet moest extra personeel aannemen om de overvloed aan problemen aan te kunnen.
Vandaag publiceert de ombudsdienst voor Telecommunicatie zijn jaarverslag. Die kreeg 65 procent meer klachten tegenover 2022 te verwerken. “2023 was voor Telenet een annus horribilis. Meer dan vier op de tien klachten gingen over Telenet”, zegt ombudsman Luc Tuerlinckx. Het was zelfs zo erg dat hij drie mensen extra moest aanwerven om de overvloed aan grieven aan te kunnen.
Wordt 2024 ook een ‘annus horribilis’ voor Telenet?
Hoe is de situatie vandaag - een jaar én een kwartaal verder - bij Telenet? “Het lichtpunt is dat de bereikbaarheid van de klantendienst fel verbeterd is”, zegt Tuerlinckx. Maar de kwaliteit van de antwoorden die klanten krijgen, blijft problematisch. De ombudsdienst ontving ook dit jaar al meer dan 1.400 klachten. “De cijfers blijven hoog. In januari en februari lag het aantal klachten even hoog als tijdens de piek van afgelopen zomer."
Welke 5 klachten komen nu het vaakste voor?
De meest voorkomende klachten vandaag gaan over klanten die na het stopzetten van hun contract nog steeds facturen krijgen, internetstoringen en problemen bij de aansluiting én smartphones die te laat of zelfs niet worden geleverd.
Nieuw in die top dit jaar zijn de abonnementovernames. “Het gaat over particuliere klanten die zelfstandige worden en willen overschakelen naar een zakelijk abonnement. Of vice versa: zelfstandigen die ermee stoppen of met pensioen gaan en hun abonnement willen overzetten naar een particulier abonnement. Of klanten die het abonnement van hun gestorven partner willen overzetten naar hun eigen naam. Zo’n overname duurt soms zes maanden”, vertelt Tuerlinckx. Ook het opzeggen van streamingdiensten, zoals Netflix, verloopt moeizaam.
Telenet is hoopvol: “99% zit op het nieuwe IT-systeem”
Terwijl de ombudsman nog altijd een hoog aantal klachten verwerkt, is er bij Telenet een heel ander geluid te horen. “We kunnen vandaag opnieuw de service aanbieden die klanten van Telenet gewoon zijn. De wachttijden zijn beter dan vroeger: 98 procent van de klanten raakt meteen binnen in ons callcenter, daarvoor was dat maar 50 procent. Wie zijn streamingdienst wil stopzetten, kan dit nu via de app doen”, reageert Bart Boone, woordvoerder van Telenet.
Ondertussen zit 99 procent van de Telenet-klanten op het nieuwe IT-platform. “De overige één procent - dat gaat over enkele duizenden klanten - zal in de loop van dit jaar op het nieuwe platform zitten”, benadrukt Boone. “We zijn ervan overtuigd dat het aantal klachten de komende maanden verder zal zakken.”
Toch is dit voor Luc Tuerlinckx, die al 22 jaar ombudsman is, een nooit geziene situatie: “De problemen zijn nog niet voorbij en er komen nog steeds nieuwe klachten binnen. Het is uitzonderlijke dat deze situatie al zo lang aansleept. Mijn team en ik hopen al meer dan een jaar op beterschap, maar ik durf het niet te verwachten.”
In beroep tegen de miljoenenboete
In december vorig jaar beleefde het hoofdkwartier in Mechelen een extra pijnlijk moment: een boete van één miljoen euro van de telecomregulator BIPT. Reden: de inspecteurs stelden vast dat Telenet-medewerkers de Easy Switch-procedure niet correct toepassen. Via Easy Switch geef je je nieuwe operator toestemming om in jouw plaats de verandering van operator snel te regelen.
Telenet is nu in beroep gegaan tegen die boete. De zaak werd vorige maand ingeleid bij het hof van beroep in Brussel. De telecomoperator betwist de manier waarop het BIPT de controles heeft gedaan en vindt de boete onevenredig met wat andere gesanctioneerde telecomoperatoren in het verleden kregen. Wordt dus vervolgd.
Heb je na een jaar nog steeds problemen met Telenet of heb je een tip voor HLN-consumentenexperte Safia Yachou? Meld het hieronder.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Jean Paul (72) werkte 38 jaar bij de RVA, hij deelt zijn hoge pensioen: “We hebben ons rijk geleend”
-
PREMIUM100
Dit is het ‘geheime’ plan van de oliesjeiks om ons minder voor diesel en benzine te laten betalen
Arabische oliesjeiks zijn van plan om met een speciale ingreep de prijs van ruwe olie drastisch te doen dalen. Voelt een tankbeurt bij ons dan eindelijk niet meer als een financiële aderlating? En hoe willen ze de prijs zomaar laten zakken, terwijl het Midden-Oosten in lichterlaaie staat? We vroegen het aan Peter Vanden Houte, hoofdeconoom van ING België. “Alleen Oekraïne kan de pret nog bederven.” -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
-
27
PROMOJAGERS SUPERTIP. Albert Heijn pakt deze week uit met “zeer straffe promo's”: “Ik heb 122 euro bespaard”
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
PREMIUM
Wat met je Proximus, Orange of Telenet e-mailadres als je overstapt naar een andere provider?
Door een nieuwe internetprovider te kiezen, kun je vaak heel wat besparen. En op zich is zo’n overstap ook helemaal niet zo moeilijk. Maar wat als je een e-mailadres gebruikt van je operator? Ben je dat dan kwijt? Wij leggen uit wat je in deze situatie moet doen. “Wacht zeker niet te lang, want dan is het te laat.” -
GSK opnieuw meest aantrekkelijke werkgever, gevolgd door SGS en DPG Media
-
PREMIUM37
1 op 4 vooraf ingevulde belastingaangiftes blijkt fouten te bevatten: zo vermijd je dat je tot duizenden euro’s te veel betaalt of misloopt
-
PREMIUM
“Dit aandeel kost 382 euro, maar het potentieel is enorm.” Onze geldexpert ziet twee koopkansen bij de Amerikaanse techreuzen
Het resultatenseizoen is weer van start gegaan. Na de Amerikaanse banken zijn de ‘Magnificent Seven’ aan de beurt. Welke cijfers kunnen de grootste techbedrijven ter wereld voorleggen? Loont het om nu aandelen van Tesla, Microsoft of Meta te kopen? HLN-beursexpert Pascal Paepen (KU Leuven) werpt zijn licht op de kwartaalcijfers, tipt echte koopkansen en vertelt welke aandelen je beter skipt. “Maak gebruik van de forse koersdaling vandaag om in te stappen of bij te kopen.” -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?