Beeld ter illustratie.
Foto: Belga

Directie en vakbonden Brussels Airlines doen nog een poging om pilotenstaking af te wenden

De directie en pilotenvakbonden van luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines zitten vandaag opnieuw samen om alsnog een akkoord te bereiken over de lonen voor piloten. Ze hopen op die manier een staking af te wenden, die is aangekondigd voor het begin van de paasvakantie (van 27 tot en met 30 maart).

Woensdag lag er zo goed als een akkoord op tafel over hogere lonen voor de piloten, maar in extremis liepen de onderhandelingen toch nog spaak. Volgens de vakbonden kwam de directie helemaal op het einde nog met extra voorwaarden die voor de piloten onaanvaardbaar waren.

"Woordbreuk", klonk het bijvoorbeeld bij de christelijke vakbond ACV Puls. "Er was een voorakkoord, maar dan wilde de werkgever nieuwe voorwaarden toevoegen."

Concreet zou de directie in ruil voor de hogere lonen gevraagd hebben dat de piloten op de lange afstand even vaak zouden vliegen als in een collectieve arbeidsovereenkomst is afgesproken. In de praktijk vliegen zij momenteel minder vaak, zo valt te horen. 

"Als de rusttijden nog verminderd worden, gaat ten eerste het bioritme van de piloten helemaal door elkaar gegooid worden", zegt Oliver Van Camp van de socialistische vakbond. "Maar we moeten ook denken aan de veiligheid. Een vermoeide piloot laten vliegen is nooit een goed idee." 

Beluister: de socialistische vakbond verklaart waarom het een staking nodig vindt

Nieuwe poging

Gisteren zijn de directie en de vakbonden overeengekomen om vandaag toch nog opnieuw rond de tafel te gaan zitten. Mogelijk komen de vakbonden met een tegenvoorstel.

"We hopen ook dat er een oplossing komt. Wij staan ook niet te springen voor een staking", benadrukt Van Camp. "Maar we willen wel meer respect krijgen van Brussel Airlines. We hebben in 2019 een inspanning gedaan om het bedrijf te redden, nu mogen ze een deel van de winst die ze ondertussen maken ook wel delen met hun personeel." 

De vakbonden beseffen ook dat zo'n staking heel wat verlies betekent. "Maar die verantwoordelijkheid ligt niet bij ons. We hebben al aan de directie gevraagd of het liever geld verbrandt aan een staking of het aan het personeel geeft. Het gaat ook niet alleen over de piloten, het algemene probleem is groter dan dat." 

De directie wacht de ontmoeting af alvorens beslissingen te nemen over te schrappen vluchten indien de staking niet meer afgewend kan worden.

Er is al langer sociale onrust bij Brussels Airlines. De werknemers, die tijdens de coronacrisis fors inleverden om het bedrijf overeind te houden, willen opslag nu de luchtvaartmaatschappij weer winstgevend is. Eerder deze week werd wel een akkoord bereikt over een betere verloning van het cabinepersoneel (de stewards en stewardessen).

Meest gelezen