© IMAGO/Kevin Hackert

“De impact is enorm”: vierdaagse pilotenstaking Brussels Airlines treft zeker 80.000 vakantiegangers

De ultieme gesprekken tussen de vakbonden en de directie van Brussels Airlines zijn op niets uitgedraaid. De piloten van de vliegtuigmaatschappij leggen vier dagen het werk neer. Naar schatting zullen 80.000 passagiers getroffen worden.

Het zag er nochtans veelbelovend uit. De vakbonden en de directie van Brussels Airlines zaten de hele vrijdag samen. Er werden voorstellen en tegenvoorstellen gedaan. En beide partijen leken er alles aan te doen om de gesprekken tot een goed einde te brengen. Maar iets voor 18 uur bleek dan toch dat het water te diep was. De vakbonden en de directie gingen uit elkaar zonder akkoord. De piloten leggen daarom van 27 tot en met 30 maart het werk neer. “Op die dagen hebben wij 600 vluchten gepland staan, goed voor 80.000 reizigers. De impact is enorm”, zegt woordvoerder voor Brussels Airlines Nico Cardone.

Brussels Airlines zegt nu alles in het werk te stellen om de getroffen passagiers zo snel mogelijk op de hoogte te brengen. “De staking komt natuurlijk niet uit het niets. Dus we weten dat er wel wat stakingsbereidheid is. We gaan daarom nu snel knopen doorhakken om de vluchten die wel kunnen doorgaan te laten doorgaan. Passagiers die bij ons een vlucht geboekt hebben, willen we dit weekend al op de hoogte brengen. Dan kunnen ze meteen kiezen voor een herboeking of om hun geld terug te krijgen.”

LEES OOK. Piloten Brussels Airlines gaan vier dagen staken: wat betekent dat voor reizigers? En krijg je compensatie?

Zware jaren

De luchtvaartmaatschappij roept daarbij ook piloten individueel op om goed na te denken over de staking. “Voor de 80.000 reizigers die getroffen zijn in de eerste plaats maar ook het personeel dat wel werkt. Van het grondpersoneel tot de callcenters die nu overstelpt worden met vragen, maar ook de reisagenten, marketing en sales. Het gaat dus om veel meer dan 80.000 mensen. Acties zoals deze beschadigen het vertrouwen in het bedrijf”, zegt Cardone.

“We hebben er net vier zware jaren opzitten. Brussels Airlines doet het eindelijk wat beter, we snappen dat mensen dan willen delen in de winst. Maar zo veel marge is er gewoon nog niet.”

Loonsverhoging

Voor de piloten stond de loonsverhoging hoog op de agenda. Die hadden tijdens de coronacrisis fors ingeleverd om het bedrijf overeind te houden en willen opslag nu de luchtvaartmaatschappij weer winstgevend is. De directie leek daar aanvankelijk ook in te willen meegaan en een loonsverhoging van 6 procent op tafel te leggen maar enkel onder de voorwaarde dat de productiviteit zou verhogen.

“Het komt er dus op neer dat de piloten de loonsverhoging zelf moesten betalen door rustdagen in te leveren”, zegt Jolinde Defieuw van de christelijk vakbond. “Wij hebben dan het tegenvoorstel gedaan om de planning efficiënter te maken. Door een betere planning te maken had de productiviteit omhoog kunnen gaan zonder te raken aan de rusttijden. Het zou een win-win-situatie betekenen want Brussels Airlines verliest jaarlijks zo’n 26 miljoen euro door slecht ingeplande vluchten en personeel. De directie wilde daar voor een stuk in meegaan maar bleef eisen dat piloten rustdagen inleverden. Daarop zijn de gesprekken stukgelopen.”

Na drie dagen onderhandelen lijkt dit een definitieve streep door de paasvakantie. De piloten zullen vier dagen het werk neerleggen. “Bij een bevraging leek de stakingsbereidheid heel hoog. Maar het is onduidelijk hoeveel piloten daadwerkelijk het werk zullen neerleggen.”

OPROEP Was jij van plan om tussen 27 en 30 maart met Brussels Airlines te vliegen en wil je daarover vertellen? Mail dan naar hier@reageren.be.

Compensatie tot 600 euro

Als je vlucht geschrapt wordt omwille van een staking heb je sowieso recht op uitleg en informatie, zegt Laura Clays van consumentenorganisatie Testaankoop. “Je krijgt dan een mail om te zeggen dat je vlucht niet doorgaat. Belangrijk is om te wachten op die mail en niet zelf te annuleren, want anders ben je je rechten kwijt.”

Daarnaast heb je ook het recht op een keuze tussen een alternatieve vlucht of een terugbetaling. “En die terugbetaling geldt ook voor je terugvlucht als je de alternatieve heenvlucht niet wil doen en je niet op een andere manier naar je geplande bestemming gaat. Voor mensen die hier vastzitten omdat de geannuleerde vlucht hun terugvlucht was, geldt ook het recht op eten en overnachting.”

Afhankelijk van de afstand van je vlucht heb je ook nog recht op een extra compensatie van 250, 400 of 600 euro. “Dat geldt niet in het geval van overmacht, maar een staking van het eigen personeel geldt niet als overmacht”, zegt Clays. “En zo’n compensatie moet ook niet uitbetaald worden als de annulatie minstens twee weken op voorhand gebeurt, maar dat is hier dus niet het geval.”

De kosten van je hotel of een eventuele huurauto terugkrijgen is dan weer niet gegarandeerd. “Je kan dat altijd proberen, maar in principe wordt dat niet gedaan”, besluit Clays. “Daarvoor dient die extra compensatie al.”

 (Nina Bernaerts)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER