Carlos Sainz toont de sporen van zijn operatie, 17 dagen eerder, aan Lando Norris.© Facebook Norris

Kapotte remklauw beëindigt zegereeks van Verstappen, Sainz raadt aan om je blindedarm weg te halen

Een falende remklauw heeft in Melbourne een einde gemaakt aan de succesreeks van Max Verstappen. Negen keer op rij had hij gewonnen en 43 opeenvolgende races was hij in de punten geëindigd. De overwinning ging naar Carlos Sainz, zeventien dagen nadat zijn blindedarm werd weggenomen.

Marc Cornelissen

In de opwarmronde leek alles nog oké, maar kort na de start merkte Max Verstappen al dat hij de auto moeilijk gestopt kreeg. Daardoor ging hij te breed en schoot Carlos Sainz hem voorbij. Even leek Verstappen nog aan te pikken bij de Ferrari, maar in de volgende remzone verloor hij opnieuw tijd. Uiteindelijk werden zijn remmen zo heet, dat ze in brand vlogen. Verstappen werd nog binnengeroepen voor een pitstop, maar die had geen zin meer. De opgave na amper drie ronden was onvermijdelijk.

Achteraf bleek een remklauw de boosdoener die Verstappen naast twee records deed grijpen. In Albert Park had hij zijn tiende overwinning op rij kunnen pakken, wat een evenaring van zijn eigen record van vorig jaar was geweest. De opgave maakte ook een einde aan een reeks van 43 races in de punten, want Melbourne 2022 was zijn laatste nulscore. Vorig seizoen legde Verstappen élke ronde van het kampioenschap af. Door deze uitvalbeurt blijft dat record nog een tijdje bij Lewis Hamilton, die van Silverstone 2018 tot Bahrein 2020 liefst 45 keer in de punten finishte.

Max Verstappen komt binnen met rokende remmen.© Pool via REUTERS

Door de snertrace van teamgenoot Sergio Pérez (schade aan de vloer, zei het team) blijft Verstappen wel op kop in de WK-stand. Hij nam de tegenvaller dit keer vrij luchtig op. “Al die statistieken zeggen me niets, alleen de wereldtitel is wat telt. Al meteen na de startlichten zaten mijn remmen vast. De temperatuur schoot omhoog en dan voelt dat aan alsof je de handrem optrekt. Het blijft een mechanische sport, natuurlijk. Het is wel jammer, want we konden vandaag winnen. Dat balans was veel beter dan in de lange run van vrijdag. Maar ik wist dat deze dag een keer moest komen. Jammer genoeg was dat vandaag. Shit happens. Het is nu zaak om uit te vissen wat de oorzaak is.”

Ook vorig jaar was er één race die Red Bull niet kon winnen. Ook toen nam Carlos Sainz de honneurs waar. Net als toen zal Verstappen zijn gram willen halen in de eerstvolgende race, en net als toen is dat de GP van Japan, over twee weken in Suzuka.

Verstappens mentor Helmut Marko vervloekte wel “the bloody brakes”, maar had al in voor een geintje: “Veel mensen vonden het saai dat we altijd wonnen. We hebben ze op hun wenken bediend. Maar niet met opzet. Dit weekend was het bij ons rustig naast de baan, maar niet tijdens de race.”

Sainz 17 dagen na operatie

Door de pech van Verstappen bleef het aangekondigde gevecht met de Ferrari’s uit. De rode auto’s leken de bovenhand te hebben, en na afloop was Pérez ervan overtuigd dat Sainz ook mét Verstappen erbij gewonnen had. De Spanjaard, die na dit seizoen plaats moet ruimen voor Lewis Hamilton, maakte een opmerkelijk comeback in Melbourne. Zeventien dagen eerder was zijn blindedarm verwijderd bij een spoedoperatie in Jeddah. In die race werd hij vervangen door Oliver Bearman.

“Ik zit in een rollercoaster: de dingen in het begin van het jaar (de transfer van Hamilton, red.), het podium in Bahrein, de appendix, de comeback, deze overwinning,… Maar ik hou ervan. Ik raad iedereen aan zijn blindedarm te laten verwijderen. Toen ik in de tweede ronde op kop kwam, wist ik dat ik kon winnen. Dat ik mijn eigen race kon rijden, maakte de fysieke ongemakken draaglijker. Jammer voor Max, maar ik neem deze zege met plezier over, hij heeft er toch genoeg.”

Sainz toonde na afloop aan Lando Norris, knap derde, het verband op zijn buik. “Ik ga mijn appendix ook laten weghalen. #Gewichtsverlies”, grapte die.

Carlos Sainz en Charles Leclerc vieren hun dubbelslag.© REUTERS

Fernando Alonso gestraft

Mercedes heeft de reis naar de andere kant van de wereld helemaal voor niets gemaakt. Lewis Hamilton werd zaterdag uitgeschakeld in Q2 - alweer geklopt door teammaat George Russell - en moest zondag al vroeg opgeven met een motorpanne. “De slechtste seizoenstart uit mijn carrière”, zei hij.

Die Russell ging in de slotfase van de baan, in volle jacht op de zesde plaats van Fernando Alonso (Aston Martin). Het deed denken aan Singapore vorig jaar, toen hij ook in de laatste ronden in de muur ging. De race eindigde zo onder virtuele safetycar.

De stewards onderzochten het incident. Ze oordeelden niet dat Fernando Alonso de crash veroorzaakt had, maar wel dat hij gevaarlijk had gereden. Voor de snelle bocht 6 ging hij honderd meter vroeger van het gas dan eerder in de race. Hij remde lichtjes en schakelde terug, opnieuw dingen die hij daar in de race nog niet gedaan had. Daarna versnelde hij weer, alvorens te remmen voor de bocht. De stewards omschreven dat als gevaarlijk en gaven hem een straf van twintig seconden, plus drie strafpunten op zijn superlicentie. Alonso’s zesde plaats werd zo een achtste.

George Russell stapt uit zijn wrak.© AFP

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer