“Ik heb rook, brand, brand!”: drama voor Verstappen, die door remproblemen moet opgeven in Melbourne, Sainz en Ferrari profiteren
UpdateGeen hattrick voor Max Verstappen, die met een remprobleem ook zijn winstkansen (letterlijk) in rook op zag gaan in Melbourne. Verstappen moest al na vijf ronden opgeven door remproblemen, Ferrari profiteerde maximaal. Met een geweldige comeback van winnaar Carlos Sainz, twee weken na een blindedarmoperatie.
KIJK. Verstappen vertelt wat er mis ging in Melbourne
Twee seizoenen lang reed Max Verstappen élke grand prix uit. Na een brandstoflek, óók in Melbourne begin 2022, haalde hij 43 races op rij het einde, allemaal inclusief WK-punten, waarvan 35 zeges. Een bizarre statistiek die in Australië de laatste dagen meermaals werd benoemd, om zijn constantheid nog eens te benadrukken.
Aan die imposante serie kwam na vijf ronden een einde. Al ingehaald door een als de brandweer vertrokken Carlos Sainz meldde Verstappen na drie rondjes voor het eerst dat er iets mis was met zijn wagen. Weer een rondje verder was voor iedereen te zien wat: rook, rechtsachter. Remproblemen dus. “Ik heb rook, brand, brand, brand, mijn remmen”, meldde Verstappen, die het tempo er volledig uit moest halen, richting de pitstraat.
Bij het inrijden sloegen de vlammen uit zijn rem rechtsachter. Er werd nog met man en macht geblust, maar Verstappen stapte al uit. Beseffende dat zijn zondag snel klaar was. Weg derde van het seizoen, weg tiende zege op rij. Geen hattrick voor Verstappen, maar een zeldzame uitvalbeurt. De eerste dus, in twee jaar tijd. Leuk voor het kampioenschap, verschrikkelijk voor de drievoudig wereldkampioen, die er gelaten onder bleef. “Ik wist natuurlijk dat deze dag een keer ging komen.”
“Mijn achterrem aan de rechterkant zat eigenlijk meteen al vanaf de start vast. En dan wordt het een soort van handrem. De temperatuur bleef maar oplopen, rot het punt dat ‘ie dus in de brand stond”, vertelde Verstappen, die al in de eerste meters voelde dat dit niet zijn zondag ging worden. “Ik voelde in de eerste ronde al dat er iets mis was. Wist toen natuurlijk nog niet meteen dat het door die rem kwam, maar voelde wel aan de balans van de auto dat er iets niet in orde was.”
“We hebben natuurlijk gezien wát er gebeurde, maar nog niet waarom het gebeurde. Daar een antwoord op vinden, is de komende tijd het belangrijkste. Ik wist natuurlijk dat deze dag een keer ging komen, en helaas is het vandaag zover. We hebben een geweldige run gehad van twee jaar, natuurlijk. Maar over sommige dingen heb je nu eenmaal geen controle.”
Prachtcomeback voor Sainz
Wie dan wél met de zege aan de haal ging in Melbourne? Carlos Sainz. Twee weken terug lag hij nog zeven dagen in bed na een blindedarmoperatie, in Melbourne keerde Sainz terug met een spetterende zege. Natuurlijk mede mogelijk gemaakt door de falende auto van Max, maar Sainz draaide zonder blindedarm sowieso een topweekend. Sterk in de vrije trainingen, sterk in de kwalificatie en de DRS was amper geactiveerd of de Spanjaard vloog al langs Verstappen, die een klein foutje maakte. In Jeddah nog vervangen door Ollie Bearman, in Albert Park flitsend teruggekeerd met zijn derde F1-zege na Singapore (2023) en Silverstone (2022).
Beetje jammer dat hij onder een virtuele safetycar langs de geblokte vlag moest rijden, na een late crash van George Russell. Direct achter de dolblije Sainz tekende Charles Leclerc namens Ferrari voor het eerste één-tweetje sinds Bahrein 2022, toen de heren de posities net andersom verdeelden. Toen bleef de Scuderia een tijdje een rol spelen in het WK en na deze spetterende zondag is het na drie races opnieuw spannend in de titelstrijd. Leclerc nadert tot vier tellen van Verstappen, Sergio Pérez (vijfde) op vijf punten van zijn teammaat.
Megacrash Russell in slotronde
De podiumceremonie werd al voorbereid, de verslagen al doorgestuurd, toen George Russell de 103.000 Australische F1-fan in de voorlaatste ronde nog schokte met een gigantische crash. Hij verloor even zijn Mercedes, schoot door het grind en belandde midden op het asfalt met de auto op de zijkant en heel veel schade. Een dramatische zondag voor Mercedes, die na zeventien rondjes ook Lewis Hamilton al uit zagen vallen. “Ik heb een motorprobleem, jongens”, meldde Hamilton aan de technici op de pitmuur. Veel meer dan zijn wagen op een veilige positie parkeren in Albert Park kon Hamilton niet. Met het hoofd naar beneden, moest de zevenvoudig wereldkampioen terug naar de paddock. Zo moest de Australische Grand Prix het al vroeg doen zonder de twee beste coureurs van de laatste zeven seizoenen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM6
ONS RAPPORT. “De jonge Britse invaller van Ferrari is uit het juiste hout gesneden”: net geen maximumscore voor debutant in Saoedi-Arabië
-
8
Bommetje in Formule 1: onderzoek geopend naar FIA-voorzitter voor het mogelijk beïnvloeden van een resultaat
Mohammed Ben Sulayem, de voorzitter van de FIA, het orgaan achter onder meer de Formule 1, zit in nauwe schoentjes. Volgens BBC is er namelijk een onderzoek naar hem geopend nadat een klokkenluider de FIA had laten weten dat hij de raceuitslag van de Grote Prijs van Saoedi-Arabië heeft beïnvloed. -
7
“Hij is geen leugenaar”: Verstappen reageert voor het eerst op uitspraken van z’n vader en zegt niet te willen vertrekken (zolang de auto goed blijft)
“Hij is geen leugenaar.” In Jeddah heeft Max Verstappen gereageerd op de speculaties over de uitspraken van z’n vader Jos én zijn toekomst. Want de afgelopen dagen werden geruchten over een aanstaand vertrek bij Red Bull gevoed. Maar zolang hij in een goede auto rijdt, zegt de wereldkampioen geen reden te hebben om zijn contract niet uit te dienen. -
-
PREMIUM2
Het kostte hem wel “veel geld”: Lando Norris deed in Shanghai eindelijk wat we al lang van hem hopen
-
8
“Het team dreigt uit elkaar te vallen”: Jos Verstappen, die stelt dat “het zo niet verder kan”, scherp voor Red Bull-teambaas Horner
Jos Verstappen, vader van Max, denkt dat er spanning rondom het Formule 1-team van Red Bull blijft hangen zolang Christian Horner de teambaas is. Dat zegt hij in een gesprek met The Daily Mail. “Het kan zo niet doorgaan.” -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
10
Geen schorsing voor Helmut Marko, maar drijft nieuwe episode in Horner-saga Verstappen nog meer in de armen van Mercedes?
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
PREMIUM
Waarom Red Bull met Adrian Newey (en niet Verstappen) de belangrijkste schakel in het succes verliest
De genadeloze machtsstrijd in het team van Max Verstappen heeft een eerste slachtoffer gemaakt: Red Bull zelf. Het verliest immers de belangrijkste schakel in het succes van het team. Maar wie is Adrian Newey eigenlijk, de man die kan zien “hoe de lucht over de auto stroomt.” En waarom is het niet zeker dat we hem volgend jaar in de F1 aan het werk zullen zien. Een portret. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
2
Vrouw die Red Bull-teambaas Christian Horner beschuldigde, wordt deze week “op de rooster gelegd”
28 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarko Decandt
richard lenssens
Jan Jansen
PHILIPPUS DE GEEST
olivier adams