Het snelste VW-busje ooit

Alain De Jong

Met 340 pk en vierwielaandrijving gaat de ID.Buzz GTX er niet alleen als een speer vandoor maar biedt ook meer trekvermogen.

Het iconische VW-busje heeft al enige tijd een 100 % elektrische versie: de ID.Buzz. Die krijgt er nu een superkrachtige en sportieve GTX-variant bij net als de andere modellen van het elektrische gamma van Volkswagen. Eigenlijk is dit de nieuwe GTI van de stekkerversies. 

Concreet heeft de ID.Buzz GTX op elke as een elektromotor. Zo ontstaat een intelligent gestuurde vierwielaandrijving. Het totale systeemvermogen bedraagt 340 pk, waarmee het busje razendsnel uit de startblokken schiet en in slechts 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. Een indrukwekkende waarde op het niveau van een sportwagen.

1,8 ton trekvermogen

De elektriciteit wordt opgeslagen in een accu in de bodem van de ID.Buzz GTX. In de gewone versie heeft die een capaciteit van 79 kWh, maar in de variant met een langere wielbasis en zeven zitplaatsen schuilt een groter accupakket van 86 kWh dat meer rijbereik oplevert. Op de exacte actieradius van de ID.Buzz GTX plakt Volkswagen nog geen cijfer, omdat de WLTP-testen nog moeten komen. Maar je kan wel vermoeden dat je met een batterijlading 400 tot 500 kilometer ver rijdt.

Misschien nog belangrijker voor dit type voertuig is het grotere trekvermogen dat nu stijgt tot 1,8 ton. Daardoor biedt de ID.Buzz GTX een groen alternatief voor wie professioneel of recreatief vaak een zware trailer trekt. Ten slotte krijgt de ID.Buzz GTX een exclusievere uitrusting in het interieur (stuur, stoelen en aankleding) en op het koetswerk (specifieke bumpers, velgen en de laktint Cherry Red). Dit sportieve elektrische busje rolt in het najaar de showrooms binnen. Binnenkort is de Belgische prijs bekend en kan je een exemplaar reserveren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content