LIVE. Toeleverancier Van Hool vindt overeenkomst “stap in goede richting”
Busbouwer Van Hool uit Koningshooikt gaat failliet. Maar wie neemt (delen van) het bedrijf over, en hoeveel worden er alsnog gered? Volg alle ontwikkelingen hier live!
Toeleverancier Van Hool vindt overeenkomst "stap in goede richting"
Bus- en autocarsector vraagt duidelijkheid over vloot van duizend Van Hool-voertuigen
Vakbond vraagt dringend overleg met VDL en Schmitz Cargobull
Stadsbestuur Lier na akkoord Van Hool: "Niet duidelijk welke terreinen men gaat gebruiken"
Minister Peeters: "Faillissement Van Hool kan heel groot probleem worden voor De Lijn"
VDL opent nieuwe fabriek in Roeselare
Nederlandse groep VDL eist vandaag duidelijkheid over overname Van Hool: "Anders eindigt het voor ons"
Een neef van de CEO, een afgewezen West-Vlaming en een bandenmiljardair: dit zijn de nieuwe kandidaten in de biedstrijd om Van Hool
Hoe Van Hool bijna naar Bree verhuisde: “We hebben de mensen in Lier gewaarschuwd”
Al meer dan 500 ontslagen werknemers Van Hool ingeschreven bij VDAB: “Sommigen stonden al een uur voor openingstijd te wachten”
ABVV Metaal: "Tewerkstelling boven centen"
"Omdat deze mensen het verdienen, herhalen we ons standpunt dat maximale tewerkstelling in Koningshooikt prioriteit moet zijn voor iedereen. We vragen dan ook aan de curatoren om alle biedingen naast elkaar te leggen. We vragen om de voorstellen met een sociale en niet enkel financiële bril te bekijken. Want ook zij dragen de verantwoordelijkheid om zoveel mogelijk jobs te redden. Ook zij hebben de toekomst van de maakindustrie in Vlaanderen mede in handen", gaan ze verder.
"Iedereen verliest hier centen doordat enkelen hun verantwoordelijkheid ontliepen. Banken, leveranciers, werknemers, de overheid. Laten we met z’n allen wel de verantwoordelijk opnemen en samen een vervolgverhaal schrijven voor een icoon van de Vlaamse industrie. We zijn ervan overtuigd dat productie in Koningshooikt mogelijk én rendabel is. Door een beter management, een doordachter productieproces en investeringen. Zeker met de duizenden vakmensen die de echte Van Hool-familie bleken te zijn. Zoals een familie hoort te zijn. Want zij zijn Van Hool. Iconisch."
CIM Capital belooft 700 jobs te redden. Jos Delcroix wil het vastgoed kopen
Het bod van CIM Capital is dus veel beter qua tewerkstelling. Volgens bronnen zou het financieel ook hoger liggen. CIM Capital wordt bijgestaan door het advocatenkantoor Agio Legal. Ze kregen nog geen reactie van de curatoren.
Jos Delcroix zou de partner voor het vastgoed worden. Zij nemen de site over en zouden die verhuren aan CIM Capital en de tandem Dumarey Group/ABC. De familie Delcroix is bekend van de autobandendistributeur Deldo. Volgens de website DeRijksteBelgen ligt hun vermogen boven het één miljard euro.
CIM Capital doet bod op trailerdivisie van Van Hool
"Ik hoop dat de curatoren zeker ook rekening houden met de tewerkstelling, want die zou bij ons veel hoger liggen", zegt Onderbeke. CIM Capital zou de volledige divisie en productie in Koningshooikt houden. Schmitz zou in Koningshooikt daarentegen maar een beperkte productie overhouden.
Het bod van CIM Capital is complementair met dat van het nieuwe bod van Dumarey Group met het Amerikaanse ABC, die enkel op de bussen bieden. "Het is wel geen gemeenschappelijk bod", benadrukt Onderbeke. CIM Capital zou enkel de activiteiten overnemen en niet het vastgoed. "Maar daarvoor hebben we wel een aparte investeerder."
Brouns vraagt zo snel mogelijk duidelijkheid na nieuw bod Dumarey
Van Hool kondigde maandag het faillissement aan. Het was al bekend dat er een overnamebod was van VDL Groep en Schmitz Cargobull, waarbij minder dan duizend jobs behouden zouden worden. Maandagavond raakte in de media bekend dat Dumarey een nieuwe partner heeft gevonden - ABC, de Amerikaanse verdeler van Van Hool - en een nieuw overnamebod deed, waarmee hij naar eigen zeggen meer jobs zou kunnen redden.
Minister Brouns hoopt nu dat de curatoren het nieuwe bod zo snel mogelijk onderzoeken op zijn deugdelijkheid. "Ik kan enkel vaststellen dat hij een nieuw bod heeft gedaan", aldus Brouns, die zich niet over het plan zelf kan uitspreken. "Voor mij is het primordiaal dat we een doorstart kunnen maken met een sterke partij die zo veel mogelijk jobs behoudt in Vlaanderen", aldus de minister. Indien er in het plan een vraag aan de Vlaamse regering gericht is voor ondersteuning, "zullen we die met de grootste welwillendheid bekijken", aldus Brouns nog. In het verleden ondersteunde de regering al met waarborgen op leningen, en is nu ook bereid alle instrumenten waarover ze beschikt, zoals waarborgen of opleidingssteun, in te zetten.
De kritiek van de oppositie dat de Vlaamse regering een "verpletterende verantwoordelijkheid" draagt in het faillissement van Van Hool, begrijpt Brouns niet. "Het dossier is met stip door de Vlaamse regering gevolgd en ik doe alles binnen mijn mogelijkheden om het bedrijf te helpen en ondersteunen", aldus Brouns. De getroffen werknemers worden door de VDAB ondersteund.
Vakbonden hebben twijfels bij nieuw overnamebod van Guido Dumarey
Dumarey zou nu een nieuwe partner gevonden hebben, ABC, de Amerikaanse verdeler van Van Hool. Dat is opmerkelijk, omdat de familie Van Hool een meerderheidsbelang heeft in ABC. Die link doet bij de vakbonden - die uit de lucht vallen over het nieuwe bod - toch een wenkbrauw fronsen
Guido Dumarey doet nieuw bod en zegt meer jobs te kunnen redden dan VDL-Schmitz Cargobull
Vlaamse regering draagt volgens oppositie "verpletterende verantwoordelijkheid"
"De onderinvesteringen in de sector en het mismanagement waar niet op werd ingegrepen hebben Van Hool in een diepe put gestort", zeggen Kamerlid Anja Vanrobaeys en Vlaams Parlementslid Thijs Verbeurgt (Vooruit). Ze eisen dat de regering ten volle haar verantwoordelijkheid neemt, en geven aan dat Vooruit vanuit de federale regering alle ondersteuning en bescherming zal bieden aan de werknemers.
Groen-covoorzitster Nadia Naji en Vlaams parlementslid Staf Aerts vragen prioritair zowel praktische als psychologische ondersteuning voor de getroffen gezinnen. Ze vragen ook meer steun voor de VDAB, "terwijl er jarenlang bespaard is op de dienst". Daarnaast moet de volgende Vlaamse regering haar industrieel beleid herdenken zodat mensen omgeschoold of opgeleid worden voor de jobs in de industrie van de toekomst.
PVDA-parlementslid Jos D'Haese noemt het faillissement "een mislukking op conto van minister Brouns". Hij had jobs kunnen redden door bussen voor De Lijn in Koningshooikt te laten bouwen en had het bedrijf kunnen redden uit de handen van de familie Van Hool. De partij vraagt alsnog een toekomstplan voor Van Hool. Zo moet de Lijn de komende jaren 1 miljard euro investeren om 2.000 dieselbussen te vervangen. "Gaat de Vlaamse regering dat geld allemaal naar het buitenland laten vloeien, of gaat ze hier investeren in de industrie van de toekomst?"
Vlaams Belang vindt dat het faillissement symptomatisch is voor de problemen in de Vlaamse maakindustrie. "We moeten het beleid omgooien, daarom pleiten we onder meer voor de invoering van extra selectiecriteria 'lokale tewerkstelling' en 'duurzaamheid' bij openbare aanbestedingen", zegt parlementslid Chris Janssens, die het "gunningsbeleid op maat van Chinese bedrijven" van de Vlaamse regering laakt.
Minister van Werk Dermagne zal toezien op naleving regels bij afhandeling faillissement
Van Hool maakte maandag het faillissement bekend. Er zouden minder dan duizend mensen aan de slag blijven. Minister Dermagne betuigt zijn medeleven met het personeel. "Het gaat om gekwalificeerde werknemers die zich al jaren voor hun bedrijf inzetten. Diezelfde werknemers hebben de voorbije weken koelbloedigheid aan de dag gelegd", aldus de PS-minister.
Hij nodigt de toekomstige overnemers uit zo snel mogelijk met de vakbonden rond de tafel te gaan zitten en hoopt dat er voldoende aandacht zal worden besteed aan duurzame tewerkstelling op de site in Koningshooik. Het Fonds Sluiting Ondernemingen zal volgens Dermagne tussenkomen voor de ontslagen werknemers. Dat Fonds komt in beeld wanneer de werkgever na een faillissement of sluiting van de onderneming zijn financiële verplichtingen niet kan nakomen.
Marc Zwaaneveld beëindigt taken bij Van Hool
Zwaanveld doelt daarmee op een familiaal conflict bij de familie Van Hool dat al decennia aansleept. Omdat het bedrijf geen geld meer in kas had, was er bovendien weinig tijd om de familie op één lijn te brengen en werd een faillissement onafwendbaar. De co-CEO sprak tot slot zijn sympathie uit voor alle werknemers en de vakbonden bij de busbouwer. "Hun hart ligt bij Van Hool, dit is een bittere pil."
Boven op jouw abonnement op Gazet van Antwerpen heb je gratis toegang tot alle plusartikels op de sites en apps van 4 andere nieuwsmerken van Mediahuis.
+PLUS is inbegrepen in alle abonnementsformules, uitgezonderd basic.
Als abonnee lees je ook alle plusartikels. Je moet nog even inloggen. Zo herkennen we je als abonnee.
Wil je nooit meer botsen op een paywall?
Opzeggen wanneer je wilt
Wil je nooit meer botsen op een paywall?
Opzeggen wanneer je wilt
Wil je nooit meer botsen op een paywall?
12 maanden welkomsttarief
Wil je nooit meer botsen op een paywall?
12 maanden welkomsttarief
Nog geen abonnee? Ontdek nu gratis onze plusartikels.
Ben je -26 jaar? Ontdek de jongerenformule van Gazet van Antwerpen en lees alle artikels van 5 nieuwsmerken.
Je kan elke maand opzeggen
Ben je -26 jaar? Ontdek de jongerenformule van Gazet van Antwerpen en lees alle artikels van 5 nieuwsmerken.
Je kan elke maand opzeggen
Ben je -26 jaar? Ontdek de jongerenformule van Gazet van Antwerpen en lees alle artikels van 5 nieuwsmerken.
Je kan elke maand opzeggen
Ben je -26 jaar? Ontdek de jongerenformule van Gazet van Antwerpen en lees alle artikels van 5 nieuwsmerken.
Je kan elke maand opzeggen